Diumenge 9 maig 2021

ESCÀNDOL | TMB perd més de 200 MEur mentre que el tram en dóna 18 als accionistes a part dels 100 que ja va repartir

TMB tanca 2020 amb una baixada del 46,9% en el nombre de viatgers i un impacte negatiu de 245 MEUR per la pandèmia

|

S’han solapat dues notícies sobre Transports Metropolitans de Barcelona, clarament contradictòries. Per un cantó, ho expliquem a LaRepública.cat, s’ha sabut que el Grup Tram decideixi repartir-se 18 milions d’euros de beneficis entre els seus accionistes. i, per l’altre que TMB ha registrat 333,4 milions d’usuaris el 2020, un 46,9% menys respecte a l’any anterior, quan es va assolir el màxim històric de 627,3 milions de viatgers. Aquesta davallada, conjuntament amb l’entrada en vigor de la nova gamma de títols integrats de l’ATM l’1 de gener de 2020, ha provocat una reducció del 53,5% dels ingressos procedents de vendes, fins a 225,9 milions d’euros. De fet, la pandèmia ha provocat un impacte negatiu de 245,1 milions en la companyia. TMB ha tancat 2020 amb un resultat de gairebé 1,3 milions d’euros, un 81,6% menys respecte a 2019.

Els responsables de TMB valoren ponderadament les pèrdues del 2020: “És una quantitat moderada, però positiva, i serà reinvertida”, segons assegura el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi dins la presentació, aquest dimecres. de la Memòria de Sostenibilitat 2020, aprovada el 29 de març pel Consell d’Administració. La pandèmia ha tingut un impacte negatiu en l’economia de TMB de 245,1 milions d’euros. La major part s’explica per la caiguda de la demanda, però també per les despeses addicionals de 16 milions d’euros en conceptes com neteja, material sanitari o reformes de vehicles, entre altres.

El nombre de viatgers ha caigut un 46,9% el 2020. El confinament total a partir de març va reduir la mobilitat al mínim, per sota del 10% de la demanda habitual. Durant aquest període, també s’ha deixat de prestar el servei nocturn del metro divendres i dissabtes. Actualment, el nombre de viatgers està encara en xifres de recuperació, de gairebé el 60% al metro i el 65% a l’autobús.

La introducció de la nova gamma de títols integrats de l’ATM l’1 de gener de 2020 va significar, en alguns casos, una reducció important de les tarifes respecte títols anteriors, com la T-Mes o T-Jove, la qual cosa també va contribuir a disminuir els ingressos. Actualment, la T-Usual i la T-Casual lideren les vendes, amb un important creixement de la primera i un descens de la segona.

L’empresa pública ha compensat les pèrdues registrades el 2020 amb l’estalvi generat en la gestió i les ajudes previstes de l’Estat, de 179 milions d’euros, i ha tancat l’exercici amb un resultat net d’1,3 milions. “Si bé la covid-19 ha reduït a la meitat els viatgers en transport públic, 2020 no ha estat un any perdut per TMB”, ha manifestat la presidenta de la companyia, Rosa Alarcón. De fet, Alarcón ha assegurat que ha estat una “oportunitat” que la companyia ha “aprofitat” per innovar i reafirmar la seva aposta per la transformació energètica i digital.

El 2020, TMB ha encarregat la construcció de 42 nous trens i ha formalitzat l’adquisició de vuit trens addicionals. Per altra banda, s’han adjudicat 77 nous autobusos, així com els primers vuit autobusos elèctrics de pila combustible propulsats per hidrogen. La companyia també ha accelerat la implantació del bitllet senzill electrònic a causa de la pandèmia i ha iniciat el desenvolupament per implantar el pagament del bitllet senzill amb targeta bancària.

De cara a aquest any, TMB preveia començar l’any amb un 50% dels viatgers i arribar fins al 80% a finals d’any. Actualment, les xifres se situen lleugerament per sota de les estimacions per l’impacte de les restriccions de mobilitat derivades de la tercera onada. En qualsevol cas, el conseller delegat de l’empresa ha destacat que es tracta d’un exercici amb gran “incertesa”, on el nombre de viatgers variarà en funció de l’evolució de la pandèmia o la vacunació, entre altres.

Tot i això, Lertxundi preveu una caiguda “important” d’ingressos també per al 2021. “Esperem que sigui inferior a la de 2020”, ha manifestat. Per aquest motiu, TMB ha començat a sol·licitar, a través de la Federació Espanyola de Municipis i dels contactes amb els diferents ministeris, un fons de rescat per al transport públic el 2021 a tot l’Estat.

Segueix-nos

680
1,488