Dissabte, 27 de juliol del 2024

SNCF començarà a competir amb Renfe

En els primers mesos de 2021 amb un TGV de baix cost

|

La competència en el transport de viatgers en tren finalment començarà l’any que ve tot i la crisi, atès que SNCF començarà a operar a Espanya en competència amb Renfe “en els primers mesos” de 2021 amb el seu servei de TGV de baix cost.

La companyia pública francesa presentarà en els pròxims dies a Adif la seva sol·licitud de ‘solcs’, és a dir, la petició d’horaris concrets per posar en circulació la seva oferta de trens a les línies AVE que s’obren a la competència el mes de desembre, segons han informat a Europa Press en fonts de sector.

SNCF i Renfe tenen de termini fins al pròxim 15 de juny, sis mesos abans de l’inici de les operacions, per presentar a la companyia que presideix Isabel Pardo de Vera seves sol·licituds de ‘slots’ ferroviaris en aquests corredors.

Ilsa, operadora participada per Trenitalia i Air Nostrum, l’altre operador privat que també entrarà en AVE, no les remetrà tota vegada que ja va indicar que no començarà a operar fins a gener de 2022.

En el cas de SNCF, amb la seva petició de solcs ratifica que començarà a donar servei de baix cost a través de la seva filial espanyola Rielsfera l’any que, tot i les incerteses generades per la crisi en l’evolució de el sector de l’transport en general i en el de baix cost en particular.

De fet, l’operadora pública francesa ha enviat ja a Espanya el primer dels trens amb els que prestarà servei per tal que comenci a realitzar les pertinents proves en via, segons han detallat en aquestes fonts.

Es tracta d’un tren de dos pisos fabricat per Alstom, que forma part de el parc de SNCF i s’ha adaptat per circular a Espanya. El vehicle viatja amb una cobertura gris per amagar la imatge i el nom comercial de l’servei a Espanya amb el que ja ve pintat.

No obstant això, el desembarcament de l’operadora pública francesa a Espanya tindrà lloc amb un lleuger retard sobre la seva intenció inicial de començar a operar des del 14 de desembre, el mateix dia en què el transport de passatgers en tren es liberalitza a tota la UE. A més, arrencarà amb una oferta “condicionada” a les circumstàncies de mercat i de la infraestructura.

Pel que fa a l’retard, serà d’entre dos o tres mesos, el mateix temps que el desenvolupament de el projecte s’han vist alentit per la crisi de l’coronavirus. D’aquesta manera, podria començar entorn la Setmana Santa de l’any que ve.

No opera en el AVE A SEVILLA
Pel que fa a l’oferta comercial, SNCF no operarà inicialment a l’AVE a Sevilla, tota vegada que el sistema de seguretat i senyalització LZB que té aquest corredor és diferent a l’ERTMS de la resta de la xarxa d’Alta Velocitat i que Adif encara no ha tingut temps de canviar.

Així, començarà a plantar cara a Renfe a l’AVE a Barcelona i al corredor a València, amb una oferta que s’adaptarà “a l’evolució que presenti el transport després de la crisi”, han explicat a Europa Press les referides fonts de el sector.

SNCF es va adjudicar capacitat per realitzar un màxim de cinc freqüències per sentit i dia en aquestes tres línies en el concurs públic que Adif va realitzar el passat any per obrir-les a competència.

RENFE, AMB EL AVLO APARCAT
L’operadora francesa competirà en aquests dos corredors AVE amb Renfe, que es va fer amb 86 freqüències diàries en aquest procés, però que no ha pogut complir el seu pla de llançar AVLO, la seva AVE companyia de baix cost, uns mesos abans de l’arribada de la competència.

Renfe va haver de suspendre per la crisi sanitària i la declaració de l’estat d’alarma l’inici d’aquest servei previst per al passat 6 d’abril a l’AVE a Barcelona.

A més, el ministre de Transports, José Luis Ábalos, ha assenyalat recentment que les condicions per viatjar que imposa la pandèmia fan difícil reprendre a curt termini un tren companyia de baix cost, per al qual, en canvi, SNCF sí que veu potencial.

SNCF va estimar en el seu moment en uns 700 milions d’euros la inversió del seu desembarcament a Espanya, tal com inicialment estava plantejat. Aquest pla contempla iniciar el servei amb una flota inicial de nou trens, als quals sumaria altres cinc a partir de 2022, a més de desenvolupar una xarxa comercial i operativa i ‘construir’ una imatge de marca.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483