Dijous 23 setembre 2021

La plantilla de Nissan talla la Ronda Litoral i crema pneumàtics a la planta, un any després de l’anunci del tancament

Un miler de treballadors protesten a la Zona Franca per reclamar avenços en la reindustrialització

|

Un miler de treballadors de Nissan ha tallat la Ronda Litoral durant mitja hora coincidint amb l’aniversari de l’anunci del tancament de l’automobilística per part de la direcció. Els sindicats han convocat una aturada de dues hores per mostrar el malestar de la plantilla per la decisió de fa un any de la multinacional, que posava fi a 40 anys d’història, i per reclamar avenços reals a la mesa de reindustrialització, que ha de trobar un substituït per la marca. Coincidint amb l’aniversari de l’anunci, els treballadors s’han aplegat a la porta principal del Carrer 3, han fet una assemblea i han cremat desenes de pneumàtics, repetint les accions de protesta de fa dotze mesos.

Després, el personal de l’empresa ha donat el tomb a les instal·lacions de la planta de la multinacional japonesa tallant el trànsit el seu pas i han ocupat la carretera al punt més proper a la fàbrica, a la sortida 17, davant de la seu del Consorci de la Zona Franca.

El comitè d’empresa ha acusat Nissan d’actuar amb “mètodes mafiosos” i d’aprofitar la pandèmia per prendre una decisió com aquesta. “Aquests mafiosos que dirigeixen la companyia s’han pensat que els treballadors ens quedaríem a casa nostra i els hi hem demostrat que no ens hem quedat callats”, ha dit Miguel Ángel Boiza, secretari general de la Secció Sindical Intercentres de CCOO a Nissan en una assamblea davant dels seus companys.

En declaracions als mitjans, Boiza ha assegurat que ara tenen sobre la taula alguns projectes però falta “la gran empresa” que es va prometre des de les administracions. Pel sindicalista, el 31 de juliol serà la “data clau per tenir un projecte, perquè si anem més endavant ja serà tard”. “Exigim que els projectes importants comencin a sortir”, ha demanat.

En la mateixa línia, el secretari general de Sigen-Usoc a Nissan, Miguel Ruiz, ha avisat que “després d’un any de lluita si algú pensa que ens conformarem amb alguna cosa que ens imposin s’equivoca”. L’objectiu, ha afegit, és “un recanvi que doni solució” als 2.252 llocs de treball directes i als 25.000 indirectes que es perden amb la multinacional.

Després de 10 reunions, la comissió de reindustrialització -formada per Nissan, la Generalitat, el govern espanyol i els sindicats- ha rebut 17 projectes de 13 empreses. Alguns dels interessats són el fabricant belga Punch, o un hub de 10 empreses liderades per la catalana QEV i les sueques Inzile i Volta. Entre els inversors que s’han acostat a la mesa no hi ha cap planta de bateries.

Ruiz ha lamentat que les administracions “no s’estan prenent prou seriosament” la cerca d’un inversor a l’altura de Nissan, el tancament més important d’una fàbrica a Catalunya. Les iniciatives presentades fins ara, són “menors” i no garanteixen la mateixa ocupació que el fabricant japonès. A més, el sindicalista ha fet una crida al nou conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, a reunir-se amb el comitè d’empresa per començar a treballar.

La companyia nipona va anunciar el 28 de maig que tancava les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, argumentat que no eren competitives. Els treballadors es van oposar fermament a la decisió i van acusar l’empresa de “deixar morir” les plantes catalanes. Després de 95 dies de vaga i protestes, Nissan va accedir a retardar el tancament fins a finals del 2021 i engegar una taula de reindustrialització per buscar un substitut, que encara està en funcionament.

Aquesta és la segona mobilització de la plantilla des que es va assolir un acord amb l’empresa per tancar la fàbrica l’agost passat i es va posar en marxa la comissió de reindustrialització amb el govern espanyol, la Generalitat, l’empresa i els sindicats.

Segueix-nos

680
1,491