Dimarts 19 octubre 2021

Giró sobre els pressupostos del 2022: “La pressió fiscal a Catalunya no pujarà”

"A Catalunya no tenim una situació fiscal terrible. El que passa és que qui ho diu, ens compara amb una excepció, Madrid"

|

El conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, ha assegurat aquest dimarts que “la pressió fiscal no pujarà a Catalunya” en els pressupostos del 2022, que preveu tenir llests en un màxim de tres setmanes per poder-los portar al Parlament a l’octubre. “Això no treu que hi pot haver algun retoc en algun impost a la baixa i un altre que pugi lleugerament”, ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio, recollida per Europa Press, en la qual ha destacat que la pressió fiscal a Catalunya se situa actualment al voltant del 34,9% –la mitjana a Europa és del 41%–.

“Això que a Catalunya tenim una situació fiscal terrible no és veritat. El que passa és que normalment els qui diuen això es comparen amb una excepció, una: aquesta excepció és Madrid”, ha afegit. Giró ha defensat que l’IRPF, l’impost sobre el patrimoni i el de successions són els únics impostos que permeten redistribuir la riquesa, i que el Govern treballa perquè els pressupostos puguin portar “bones i justes notícies per a les rendes més baixes”.

PACTES
Sobre la negociació dels comptes públics, ha afirmat que la seva aposta és que els pressupostos tirin endavant amb la majoria independentista al Parlament: “Ara com ara, l’única opció i l’únic escenari que contemplem és el de fer pressupostos amb la CUP”.Ha explicat que de moment les converses amb la CUP estan “anant bé”, i ha demanat fer el màxim esforç, en les seves paraules, per arribar a un enteniment amb el govern d’ERC i Junts. No obstant això, ha revelat que ha mantingut reunions amb el PSC i els comuns sobre aquesta qüestió: “Tenim una excel·lent relació i sabem que hi ha altres opcions. Però vostè em pregunta amb qui vull fer els pressupostos: amb la CUP”.

ECONOMIA CATALANA
El conseller ha afirmat que les dades de l’economia catalana són millors que la mitjana espanyola i el nivell de l’europea, i ha destacat que el segon trimestre del 2021 el PIB català ha crescut un 3,9% i que preveuen que arribi fins al 6,2%. “És més important que mai que Catalunya tingui la vela ben posada per aprofitar vents favorables”, tot i que ha matisat que també hi ha incerteses, entre les quals l’escalada de preus de l’electricitat, en què el Govern central podria haver aprovat més mesures. També l’escassetat d’algunes matèries primeres, com microxips, acer i coure, i l’execució dels fons europeus, “que pot ser una cosa que vagi bé o que no vagi tan bé”.

Sobre aquests fons, ha insistit en la necessitat que el govern espanyol descentralitzi la gestió dels fons europeus per accelerar la recuperació postpandèmia. Giró ha afegit que la intenció del Govern és seleccionar deu projectes “transformadors” vinculats a àmbits com la digitalització, la sostenibilitat, l’automoció i la formació. També ha afegit que la vicepresidenta primera i ministra d’Afers Econòmics, Nadia Calviño, s’ha compromès que Catalunya pugui tenir una “gestió més directa” en la selecció dels deu projectes que rebran. Aquests deu projectes encara s’han de seleccionar, ha explicat: “D’alguns, en tenim una idea clara, i d’altres els hem d’acabar de veure. És una tasca que vull compartir amb el conjunt del Govern”.

AEROPORT
En relació amb el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, el conseller d’Economia considera que Aena hauria d’haver-lo presentat amb un marge de temps molt més ampli. El projecte es va presentar, considera, sota “molts dubtes” i amb “poc temps” per estudiar-ne l’impacte: “Si Aena té ganes de fer les coses bé, el que s’ha de fer és parlar-ho tot amb temps; avui dia no es pot fer una inversió amb els seus dubtes”, ha comentat. Per altra banda, Giró ha assegurat que allargar una pista a l’aeroport “no et garanteix que sigui un ‘hub’ internacional”. Novament, Giró ha defensat que sigui la Generalitat que gestioni l’aeroport del Prat i ha recordat la necessitat de preservar l’espai de La Ricarda, per on estava previst que s’allargués la tercera pista.

Segueix-nos

680
1,486