Redacció
Front comú entre els empresaris valencians per reclamar la compleció del Corredor Mediterrani al govern espanyol. El president de l’Asociación Valenciana de Empresarios (AVE), Vicente Boluda, i el propietari de Mercadona, Juan Roig, va presentar ahir una nova web que permet als usuaris recórrer virtualment la totalitat de la xarxa ferroviària entre Algesires i la frontera amb França, conèixer les principals mancances dels diversos trams i les avantatges que aportaria l’enllaç d’alta velocitat amb Europa. Així, els responsables proposen uns ferrocarrils que permetin sortir de València a primera hora, reunir-se a Barcelona pel matí i a Alacant per la tarda.
L’AVE, a més, es compromet a realitzar revisions semestrals sobre l’estat de les obres. L’objectiu és aconseguir que la doble via d’amplària internacional estigui instal·lada a tot el recorregut el 2025, per tal d’aconseguir “trens que circulin en la meitat de temps i el doble de freqüència”.
https://www.youtube.com/watch?v=HXGKUWVm0wc
Connectats amb el 66% del PIB europeu
“En el país amb la major xarxa ferroviària del món, després de la Xina, el Corredor Mediterrani és encara un projecte incomplet i irregular”, destaca el documental realitzat per a la web, amb imatges aèries de la xarxa de comunicació.
El portal recorda que el Corredor Mediterrani formaria part d’una xarxa de transport transeuropea que connecta una àrea amb més de la meitat d’habitants de la Unió Europa i en la que es produeixen dues terceres parts del PIB total del bloc econòmic. A més, les comunitats autònomes travessades per aquesta via suposen el 54% d’habitants de l’estat i el 66% del seu PIB. “L’absència d’un pla global del Corredor Mediterrani i la incertesa al voltant de les dates d’inversió xoquen frontalment amb la transcendència tant pels viatgers com per el transport de mercaderies”, argumenta el vídeo.
Una Espanya “circular”
El vídeo critica l’actual concepció radial de la xarxa ferroviària espanyola, i aposta per una nova infraestructura que connecti la segona i tercera ciutat estatal. Mentre que per viatjar de Barcelona a Alacant, passant per València, es tarden actualment 5 hores i 35 minuts, amb l’alta velocitat construïda es tardarien 3 hores.
La finalització del Corredor Mediterrani suposaria una autèntica revolució per la regió, gràcies a l’augment de competitivitat dels ports mediterranis espanyols, la reducció de costos pels productors agroalimentaris i industrials i l’increment del turisme. Per exemple, exportar fruites i hortalisses pel Corredor Mediterrani estalviaria 3 cèntims per cada 1.000 quilòmetres recorreguts, segons dades de l’AVE. En llocs com Almeria, Murcia o Alacant, des d’on s’exporten 5,6 milions de tones d’aquests productes anualment, la reducció arribaria als 6 cèntims per quilo.
AVE calcula que la compleció del Corredor suposaria una reducció de 900.000 tones de diòxid de carboni a l’any, la mateixa contaminació generada per 130.000 cotxes donant la volta la món.
El problema de l’amplària internacional
Un dels principals impediments per comptar amb una xarxa de trens de mercaderies i d’alta velocitat eficients al Corredor Mediterrani és l’amplada de via usada tradicionalment a l’estat espanyol, diferent al de la resta d’Europa. Tot i que en algunes zones s’ha instal·lat un tercer carril per fer compatible l’amplària amb els convois europeus, AVE alerta que aquesta via mixta “generarà colls de botella” i es reclama usar el sistema internacional en tota la conca mediterrània.
El portal inclou una llista concreta de les diverses infraestructures i obres que encara han de ser construïdes o projectades pel govern espanyol:
- La renovació del túnel per sota de l’A-7 entre Castellbisbal i Martorell, per fer arribar la tercera via fins a Barcelona
- La finalització de l’estació de Barcelona-La Sagrera
- La doble via, encara en construcció, entre Tarragona i Vandellós
- La via d’amplada internacional del tram entre Tarragona i Vandellós
- El tercer carril entre Castelló i València, que s’està construint, tot i que generarà “colls de botella”
- El túnel passant de València, necessari per descongestionar el trànsit ferroviari a la ciutat
- La via d’amplada internacional entre València i La Encina, projectada pel 2017
- Un tram de 28 quilòmetres desconnectats de la xarxa ferroviària entre Murcia i Almèria, inoperatius i “enmig del no-res”
- Una via internacional sense projectar entre Almèria i Granada, que actulament només compta amb un traçat d’amplada ibèrica
- Rails d’amplada internaconal en construcció entre Granada i Boadilla
- Una doble via entre Ronda i San Pablo, que actualment compta amb una via única que generarà colls de botella, i no disposa de connexió d’amplada internacional amb el port de Màlaga