Setmanari digtal d'economia

Dilluns 28 novembre 2022

El Govern activarà l’impost als creuers el 2023, basat en el principi “qui més contamina, més paga”

La Costa Brava tanca una temporada "rècord" de creuers amb 63 escales, un 26% més que el 2019

|

La consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha anunciat que el Govern ja “té a punt” l’impost als creuers, que entrarà en vigor el 2023 si s’aproven els pressupostos. El nou tribut estarà basat en el principi “qui més contamina, més paga” i, per tant, gravarà els grans vaixells que més emissions fan a les zones portuàries de Catalunya. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Jordà ha assegurat que el seu departament, juntament amb el d’Economia, ja tenen “molt avançat” el desplegament del nou impost i ha remarcat que en cap cas limitarà l’entrada de creuers. Així mateix, Jordà també ha anunciat que els comptes de l’any vinent preveuen mantenir congelades les tarifes de l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica.

La congelació de tarifes de ‘l’impost sobre les emissions de CO2 als vehicles de tracció mecànica és una de les mesures que va aprovar l’executiu per tal de pal·liar els efectes econòmics de la guerra a Ucraïna. En relació amb els impostos, Jordà també ha explicat que treballen en un tribut sobre les activitats econòmiques més contaminants, que no ha concretat quan preveuen posar-lo en marxa, tot i que la “vocació” és que sigui també el 2023. Sobre els pressupostos de la Generalitat per al 2023, Jordà ha detallat que el departament d’Acció Climàtica comptarà amb una partida “més gran” que en els comptes d’aquest any.

Rècord a la Costa Brava
La Costa Brava ha tancat una temporada “rècord” de creuers. Aquest 2022, els ports de Palamós (Baix Empordà) i Roses (Alt Empordà) han arribat a les 63 escales, un 26% més en comparació amb el 2019. La pandèmia, que va deixar els ports sense cap creuer el 2020 i amb només nou el 2021, ha quedat definitivament enrere i un total de 50.307 passatgers han arribat al litoral gironí fent escala a bord d’un vaixell. L’impacte econòmic estimat de l’activitat aquesta temporada és de 4,8 milions d’euros (MEUR) al territori. Dels 63 creuers, el 90% funcionen amb motors híbrids i el director general de Ports de la Generalitat, Pere Vila, ha subratllat que la sostenibilitat i l’electrificació dels ports és un dels reptes de futur per al sector.

Després d’una aturada d’un any i mig obligada per la pandèmia, el 2021 es va tancar amb nou creuers que van arribar a la Costa Brava entre octubre i novembre portant 4.200 passatgers. Aquest 2022 ha estat la temporada de represa i s’ha tancat aquest divendres amb un “rècord”. El director general de Ports de la Generalitat, Pere Vila, ha remarcat que estan “molt satisfets” amb les xifres d’aquest any.

Els ports de Palamós i Roses clouen temporada amb 63 escales, un 26% més que l’any 2019, que és el darrer comparable abans de l’arribada de la covid-19 i les restriccions que va suposar la crisi sanitària. Això s’ha traduït amb l’arribada de 50.307 passatgers en escala i un impacte econòmic estimat de 4,8 MEUR perquè, segons un estudi de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), cada viatger que desembarca gasta una mitjana de 90 euros.

Ports de la Generalitat exposa que, en relació al nombre de viatgers, hi ha hagut dos moments “clau” aquest any. El primer semestre ha estat marcat per l’arribada de vaixells amb menys passatgers, entre un 35 i un 40% menys de la seva capacitat, mentre que durant el segon semestre s’ha normalitat l’ocupació de cada vaixell. Això implica que, tot i el rècord d’escales, el nombre total de passatgers se situï un 11% per sota en relació als creueristes del 2019.
La previsió a l’inici de la temporada era que arribessin 66 creuers a la Costa Brava. Els tres que han fallat ha estat per canvis de ruta de les companyies o per culpa del mal temps.

Creuers híbrids
Dels 63 creuers que han visitat els ports de Palamós i Roses, el 90% funcionen amb motors híbrids (electricitat i dièsel). Pere Vila ha concretat que això suposa un repte per a Ports de la Generalitat: “Poc a poc, com a instal·lacions portuàries, haurem de fer una feina important per portar les instal·lacions adequades perquè s’hi puguin connectar i complim amb els objectius de sostenibilitat del Govern. Són inversions importants”. El director general ha subratllat que aquestes inversions abasten els ports de Palamós i Roses i, també, el de la Ràpita.

Els dos ports del litoral gironí han rebut conjuntament 15 línies de creuers, una xifra que també marca un rècord perquè fins ara la quantitat màxima era de 13, i el 73% són de gamma alta. En relació a la procedència dels passatgers, el 56% són del Regne Unit, un 20% d’Amèrica del Nord, un 9% d’Alemanya, un 5% de França, un 3% del Canadà i Irlanda, un 2% de Bèlgica i Austràlia i un 4% d’altres orígens. Aquesta temporada 2022, el port de Palamós ha rebut 56 escales, amb un increment del 24% en relació al 2019, i 48.645 viatgers, un 10% menys que fa tres anys. El de Roses ha tancat l’any amb set escales (dues més que el 2019) i 1.660 passatgers, uns 900 menys que abans de la pandèmia.

A l’acte de cloenda de la trobada hi han assistit, a banda del director general, la regidora de Turisme de Palamós, Núria Botellé, la vicepresidenta tercera de la Diputació de Girona, Maria Puig, i el president de la Cambra de Comerç de Palamós, Pol Fages. Puig ha remarcat que la Diputació, a través del Patronat, també s’alia amb la resta d’administracions per potenciar l’arribada de creuers a la Costa Brava participant en fires per donar a conèixer els atractius de la destinació i per acomplir els objectius de sostenibilitat.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,500

Publireportatge