Dimecres 1 desembre 2021

Acord per tirar endavant el PDU per a la Terminal Intermodal del Port de Barcelona amb una inversió de 600 MEUR

El pla reveu la reubicació d'una vintena d'hectàrees de zona verda

|

El Port de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat han consensuat l’elaboració del Pla Director Urbanístic per a la Terminal Intermodal que ha de culminar amb la construcció de quatre noves terminals ferroviàries, que se sumarien a les dues ja existents, i els accessos viaris i ferroviaris. L’acord ha arribat després de dos anys de converses entre les quatre administracions i suposarà la inversió de 600 MEUR. Es tracta d’una actuació prevista en el Corredor Mediterrani, a més dels 30 MEUR per als apartadors ferroviaris entre Barcelona i Saragossa. L’àmbit d’actuació és de 68,8 hectàrees i l’acord suposarà la reubicació de 20,84 hectàrees de zones verdes.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha evitat donar dates concretes sobre l’entrada en servei del nou node logístic i ha avançat que de moment el 2022 i el 2023 encara estaran dedicats als tràmits i en els quals es podrà concretar més el calendari d’execució i el finançament. Les previsions, ha explicat, apunten a l’aprovació definitiva a la comissió de Territori el 2023. El president del Port ha comentat que prefereix esperar que els grups de treball dels accessos ferroviaris –derivat de l’acord signat l’octubre del 2020- i del node logístic finalitzin la seva feina i a partir d’aquí “intentar escurçar el calendari”. “El país ho necessita. L’economia necessita un port de Barcelona més eficient i més sostenible”, ha recalcat.

El node ferroviari estarà format per a sis terminals i l’objectiu del PDU acordat recentment és possibilitar la implementació de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona a través d’una nova ordenació turística, que implicarà la reubicació de quasi 21 hectàrees de zones verdes a la llera del riu Llobregat, una superfície equivalent a 16 illes de l’Eixample, i el Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat-Parc de Montjuïc. Calvet ha detallat que el Port aportarà 15 MEUR en expropiacions i urbanització de la zona.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat la “qualitat” de les noves zones verdes –dins dels termes municipals del Prat de Llobregat i de Barcelona- i han dit que serviran per “relligar bé” els barris de la Marina el Prat Vermell. “Segur que seran actuacions emblemàtiques per millorar la qualitat d’aquest espai”, ha comentat. Sanz també ha recordat que l’actuació és sobre un entorn “vulnerable, fràgil i molt important” i que el PDU preveu els efectes que pot tenir el canvi climàtic sobre aquesta zona. D’altra banda, ha apuntat que serà la “primera línia de batalla per a una indústria més resilient i preparada per als reptes de futur”. “Ho hem vist amb els problemes de desabastiment i trencament de la cadena de subministrament”, ha afegit.

El conjunt d’infraestructures incloses al PDU inclou una terminal de ferroutage, una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descàrrega, ubicades totes elles a l’antiga llera del riu Llobregat, i una terminal de recepció i expedició paral·lela al curs actual del riu, denominada Terminal Nou Llobregat. Els accessos viaris constaran d’una nova autovia d’accés directe al port des de la Ronda Litoral a Sant Boi, de manera que el trànsit del port no es barrejarà amb el trànsit de les Rondes i evitarà així els àmbit urbans i de polígon de la Zona Franca i Pratenc. Pel que fa els accessos ferroviaris, inclouran una doble via d’ample mixt amb accés directes al port des de Can Tunis i noves platges de via. Les terminals més importants estaran dins de l’antiga llera del Llobregat i formaran la nova Terminal Logística Intermodal.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha insistit que l’objectiu és arribar al 30% de quota de tràfic ferroviari de contenidors davant el 15% actual. “És la quota més alta del sistema portuari de l’Estat però no en tenim prou. És des d’aquest PDU que aconseguirem arribar a la quota del 30%”, ha assegurat. Pel que fa l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha celebrat que les quatre institucions hagin pogut arribar a un acord mitjançant el diàleg i el consens. “No hi ha hagut xantatges ni ultimàtims. Hi ha hagut una feina molt seriosa i molt rigorosa”, ha comentat Mijoler en referència a Aena i el seu projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat. Per l’alcalde, el PDU respon a les necessitats del Port de Barcelona però també a l'”interès general” ja que inclou compensacions.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,495