Pedals en peu de guerra

0
Diversos repartidors, durant la protesta del passat divendres. RIDERS X DERECHOS

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Els repartidors de Barcelona s’han alçat en peu de guerra. Els ciclistes que distribueixen les comandes de Deliveroo, una de les principals aplicacions per encarregar menjar a domicili, han decidit aparcar les bicicletes i protestar al carrer per l’empitjorament de les condicions laborals establertes per l’empresa. El col·lectiu, organitzat sota el paraigües de la plataforma ‘Riders x derechos’, va protagonitzar una primera protesta el divendres passat, i aquest diumenge més de 150 dels 230 repartidors, o ‘riders’, protagonitzaran una primera vaga de 20:00 a 23:00 de la nit.

“Les condicions precàries són presents tant a Deliveroo com a altres companyies com Just Eat o Glovoo, i la plataforma neix per donar veu a les reivindicacions de tots els treballadors de forma conjunta”, explica a Més Economia Eve Llagostera, un dels impulsors de ‘Riders x derechos’. L’entitat aspira també a col·laborar amb els repartidors d’aquestes firmes a Madrid i València.

Sense garanties

Els ‘riders’ denuncien que Deliveroo ha deixat de garantir un pagament mínim setmanal als seus repartidors. Fins ara, la companyia prometia verbalment un mínim de 20 hores de feina a la setmana, i un sou mínim de 8 euros l’hora, independentment de si s’havien transportat comandes o no. Els afectats, però, asseguren que Deliveroo ha posat punt i final a aquesta pràctica, i que el canvi els deixa en una situació econòmica “insostenible”. “El nombre de demandes és molt voluble, i no es pot condicionar el guany dels treballadors al volum de comandes”, explica Llagostera. Cada entrega suposa un pagament de prop de 4 euros.

Malgrat la situació d’inestabilitat, els ciclistes no poden oferir els seus serveis si no estan donats d’alta com a autònoms, la qual cosa suposa una despesa mensual fixa, i si no es compta amb bicicleta i ‘smartphone’ propi.

Consultats per Més Economia, Deliveroo no ha donat detalls sobre aquests canvis, però assegura que els nous models de col·laboració “responen a les demandes una part del col·lectiu”,  i permetran que els ingressos augmentin per a un 60% dels col·laboradors. L’empresa al·lega que el model de col·laboració beneficia a aquells que volen aconseguir ingressos extres a part dels del seu treball principal, i que un 30% dels ‘riders’ ja ha signat els nous contractes.

Autònoms dependents

D’altra banda, un dels dos nous contractes de l’empresa, facilitat a aquest mitjà pels col·laboradors, reconeix als repartidors com a a autònoms econòmicament dependents de Deliveroo, i estableix que poden establir “criteris organitzatius propis” i decidir els seus dies de descans. Cada setmana, els ‘riders’ informen a l’empresa de quines hores podran atendre comandes, i la firma elabora el seu horari en base a aquesta disponibilitat.

A la pràctica, però, Llagostera denuncia que els repartidors que volen reduir les seves hores de feina uns dies, o agafar vacances, són penalitzats amb menys torns laborals a la tornada. “Jo vaig notificar amb un mes d’antelació que marxaria de vacances a l’empresa, i em vaig trobar que la setmana prèvia al viatge, la companyia no m’atorgava cap dels torns que havia sol·licitat”, narra Llagostera.

Mediació de Treball

El ciclista, a més, denuncia que Deliveroo ha decidit acomiadar a diverses persones en relació a les protestes, i que ell mateix havia perdut la feina aquesta setmana. En el seu cas, segons explica, la firma ha al·legat haver rebut queixes d’un dels restaurants que usa els serveis de transport a domicili, una situació que ell considera sorprenent. “Han apostat per atemorir als treballadors, però a Barcelona això ha tingut l’efecte contrari”, assegura.

Davant l’acusació, Deliveroo només recorda que els repartidors han de ser professionals “en el tractament amb altres ‘riders, personal de restaurants i clients mentre treballen”, sense oferir més detalls sobre el cas concret de Llagostera.

El Departament de Treball realitzarà demà al matí una trobada per mediar en el conflicte. Tot i això, Més Economia ha pogut saber que l’empresa no es personarà a la reunió, ja que recorda que els ‘riders’ mantenen una relació mercantil, i no laboral, amb Deliveroo.

FER UN COMENTARI