En l’actualitat, les terminals 1, 2 i 3 plantegen algunes deficiències i disfuncions, com els accessos separats i la manca d’un aprofitament racional, que les fa menys operatives que la veïna terminal 4. Per això, el plantejament d’Aena demana reconstruir-les i fer una única terminal, que tindrà una sola entrada (desapareixen els diferents enllaços per carretera) i un processador de nova construcció, que s’instal·larà sobre la superfície del vell aparcament. Aquest nou node d’accés farà les funcions de distribució de passatgers, facturació i recollida d’equipatges i control de seguretat.
Hi haurà, doncs, un accés únic i un processador amb tots els avenços que li permetin ser un edifici sostenible, segons les fonts consultades. Aquest nou distribuïdor, en forma de rectangle ocuparà una superfície de 140.000 metres quadrats en tres altures. Des d’ell s’arribarà als actuals edificis terminals, que es convertiran, un cop superat el control de seguretat, en el que en l’argot aeroportuari es denomina zona aire i on s’ampliarà la zona comercial a tots els corredors.
La reforma també inclourà un nou aparcament de tres plantes per a empreses de lloguer de cotxes i VTC, amb capacitat per a 1.100 vehicles, que s’ubicarà immediatament abans del nou processador, segons s’arribi a l’aeroport. A l’altra banda, hi haurà un nou aparcament per a cotxes privats de cinc plantes, que albergarà al voltant de 2.250 places i complementarà a l’existent en l’actualitat. Un cop s’hagin definit els vials i accessos, inclosos la connexió amb el metro, es podrà decidir si s’inclou una gasolinera.
Aquesta política d’inversions sense fi a Barajas ja ve de lluny i contrasta amb la saturació amb què es troba El Prat i amb les promeses constantment incomplertes en tots els camps abans descrits: aparcaments, accessibilitat, connectivitat amb el metro, quan entre els dos aeroports pràcticament no hi ha diferència entre el nombre de vols i passatgers.