Diumenge 12 juliol 2020

Els municipis de Catalunya, a l’espera del Corredor Mediterrani

|

+Notícies

FemVallès reclama el nou túnel d’FGC de connexió amb Barcelona

La plataforma socioeconòmica per la promoció del Vallès, FemVallès, reivindica la "importància" del nou túnel de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que el...

El Parlament aprova un sou mínim de 1.200 euros per als auxiliars de les residències

Aquest divendres ha estat l'última jornada del del ple monogràfic sobre residències que va començar dimarts a la cambra catalana i s'han aprovat la...

Torra sobre el dèficit d’inversió a Catalunya: “M’ha estranyat que la classe empresarial no es revoltés”

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha demanat la "complicitat" del sector empresarial en la "lluita" pels recursos. En la presentació de la...

El Govern anuncia un pla de contingència de 2,5 MEUR per sufragar despeses dels equipaments d’aïllament al Baix Segrià

El Govern ha anunciat un pla de contingència dotat amb més de 2,5 milions d'euros per fer front a les despeses derivades de la...

La covid-19 farà escalar el deute mundial al seu màxim històric el 2020, segons l’FMI

La pandèmia de la covid-19 situarà el deute mundial en el seu màxim històric des que hi ha registres, segons apunta un article dels...

Un 73% de l’empresariat creu que la gestió del nou equip de la Cambra és “molt bona”, segons consultes internes

Un 73% de l'empresariat creu que la gestió del nou equip de la Cambra de Comerç pel que fa a l'acció és "molt bona"....

+Llegits

Font calcula que si el 25% dels conductors que entren diàriament a Barcelona optessin pel tren caldria un altre operador

El president de FGC, Ricard Font, ha assegurat aquest dimarts que si un 25% dels entre 460.000 i 500.000 conductors que entren i surten...

L’índex de producció industrial cau un 30,3% a Catalunya durant el maig

L'índex de producció industrial (IPI) a Catalunya va caure un 30,3% durant a maig, segons dades provisionals de l'INE. Es tracta de 2,5 punts...

La comissió de la Renda Garantida de Ciutadania demana una implementació “coordinada” de l’IMV

La comissió de la Renda Garantida de Ciutadania veu amb preocupació la gestió de l'ingrés mínim vital (IMV) a Catalunya per part de l'INSS...

Barcelona reprèn el debat sobre la regulació del preu dels lloguers a la ciutat

Després del sorprenent anunci d'aquest dilluns de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, de pagar el lloguer als propietaris de pisos turístics que no s'estan...

La “por” a rebrots com el del Segrià fa anul·lar reserves als hotels de costa

El repunt de la covid-19 al Segrià està provocant un degoteig de cancel·lacions de reserves als hotels de la costa. El sector lamenta que...

Agricultura aprova ajuts d’un milió d’euros al sector pesquer per a la recollida de deixalles marines

El Departament d'Agricultura destinarà 1 MEUR al sector pesquer per a la recollida de deixalles. La iniciativa permetrà contribuir a la recuperació del medi...

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

El Corredor Mediterrani ha de ser una eina per a millora l’economia de tots els municipis i territoris de Catalunya, segons han ressaltat avui càrrecs polítics de diverses administracions catalanes. “L’entenem com una infraestructura que no només ens permeti construir l’activitat econòmica, sinó que també permeti estructurar el conjunt del país”, ha recordat aquest matí el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, durant un esmorzar col·loqui sobre el tema, organitzada per Alcaldes.eu. Rull ha assegurat que aquesta via de comunicació amb Europa permetrà subratllar la vocació de Catalunya “com a país obert, amb economia exportadora i diversificada” i que aposta “pel coneixement”.

Publicitat

Des de l’àmbit municipal, l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha volgut recordar que la fortalesa d’un territori ve marcat pel nombre de connexions que compta amb “xarxes d’excel·lència”, i ha admès que l’alta velocitat ha resultat “fonamental” per la zona. Ros ha explicat que l’enllaç amb trens de mercaderies d’alta velocitat reduirà els costos d’exportar a Europa i a la resta del món els farratges, la fruita, els cereals i el porc lleidatans. “El ferrocarril és una eina de competitivitat bàsica pels mercats europeus”, ha remarcat. Així, concretament, el batlle de la Paeria ha explicat que el territori ven a l’exterior 10 milions de porcs anualment,  i que, conjuntament amb la Franja de Ponent, exporta unes 350.000 tones de farratges.

D’altra banda, l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, ha destacat la sensació de “frustració” de moltes localitats davant els constants retards per part de l’Estat a l’hora de construir el Corredor Mediterrani. “Hem fet inversions i reconvertit sòl industrial amb tots els serveis corresponents, pensant en aquesta infraestructura que hauria de ser i no és”, ha dit Bel.

- Publicitat-

El batlle tortosí ha recordat que la localitat encara compta amb 40 quilòmetres de via única per on han de circular serveis de Rodalies, llarga distància i trens de mercaderies, i ha criticat que no s’hagin realitzat les inversions necessàries per la construcció de la infraestructura. “Hem acumulat tots els retards possibles, anar més enllà generarà problemes gravíssims de competitivitat per les nostres empreses i afectarà els nostre desenvolupament econòmic dels propers temps”, ha explicat.

‘Hub’ logístic del sud d’Europa

Pel que fa a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el president del Port de la ciutat, Sixte Cambra, ha recordat que la infraestructura pot convertir la capital catalana en “el gran ‘hub’ logístic de del sud d’Europa” i ha reclamat nous enllaços per tren amb Europa. Cambra ha recordat que el port de la capital catalana té la possibilitat de guanyar diverses licitacions per convertir-se en punt de sortida de les exportacions del nord d’Europa, però que la mala “connectivitat ferroviària” posa en perill aquesta oportunitat.

A la vegada, el responsable del port ha admès que és necessari millorar la competitivitat de l’actual traçat en ample internacional, ja que els constants retards en la construcció de la línia han fet que el nivell d’activitat sigui “mínim”. “Portar un contenidor a Lió costa un 70% més que a Madrid”, ha exemplificat Cambra.

D’altra banda, el gerent de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Ramon Torra, ha advertit que una mala planificació de la infraestructura pot causar “un col·lapse ambiental i de mobilitat”.

A menys d’una hora de tothom

El director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha apuntat també a aquesta visió de connectivitat per a tot el territori del Corredor Mediterrani. Tarradellas ha recordat que el projecte ha d’unir el 18% de la població de la Unió Europea i el 17% del seu PIB en una mateixa via de comunicació, i que des de Brussel·les es vol promoure que cap habitant dels municipis de la zona visqui a més d’una hora al Corredor Mediterrani o a una de les altres xarxes bàsiques de transport establertes per la UE. “Els alcaldes hauran de veure com es connecta el seu municipi amb aquesta xarxa bàsica”, ha dit.

Finalment, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha defensat que la Unió Europea hauria de tenir “un paper més imperatiu” per garantir que els estats “compleixin les seves inversions”. Font ha posat Salou com a exemple de la falta d’inversió en el Corredor Mediterrani: “Una població turística, al costat del port de Tarragona, i de la zona industrial petroquímica, per on ha de passar el Corredor, i que actualment té només una via única, i un dels passos a nivell més complexos de l’estat espanyol”.

- Publicitat-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos

667
1,113