Dimarts 19 gener 2021

La Sindicatura de Comptes detecta un sobrecost de prop de 5.000 MEUR en la construcció de l’L9 entre 2002 i 2016

Un informe detecta que es van adjudicar uns treballs a una UTE amb una societat del president d'Infraestructures.cat

|

La Sindicatura de Comptes ha detectat un sobrecost en la construcció de l’L9 de 4.949,01 MEUR fins al 2016, un 151,5% més del previst. En un informe, assenyala que fins al 31 de desembre d’aquell any el cost de les obres de construcció s’havia enfilat fins als 6.916,47 MEUR davant els 1.967,46 MEUR del cost previst en els encàrrecs inicials fins a l’exercici del 2002. La Sindicatura també observa que en algunes adjudicacions no consta cap justificació de les puntuacions atorgades o que en les ofertes descartades els informes tècnics no estan “suficient motivats”; i avisa de la concessió d’uns treballs a una societat vinculada amb el president d’Infraestructures.cat i alhora administrador únic d’una de les societats de l’UTE adjudicatàries.

Entrant en el detall de l’increment de 4.949 milions d’euros, 2.828,77 milions d’euros corresponen als increments del cost de la inversió a 31 de desembre del 2016 mentre que 2.120,24 milions d’euros a costos financers fins a la mateixa data. La Sindicatura especifica que aquest cost no inclou les despeses operatives relatives a l’explotació i el manteniment preventiu de la línia perquè no formen part del cost de la construcció de l’L9.

- Advertisement -

Segons la Sindicatura, fins al 31 de desembre del 2016, es van adjudicar 1.093 contractes per valor de 13.102,80 milions d’euros, dels quals 2.917,76 MEUR corresponien a adjudicacions d’obra pressupostària i les seves modificacions i 9.837,32 milions d’euros a contractes de concessió de les estacions. A més, es van adjudicar 347,72 milions d’euros per a serveis i subministraments.

L’informe, elaborat per encàrrec del Parlament, també observa que tres dels set expedients adjudicats durant el període 2009-2010 per Gisa i Ifercat –entitat de la Generalitat que gestiona les infraestructures ferroviàries- “no constava cap justificació de les puntuacions atorgades a cadascun dels licitadors”; i que en el període 2011-2015 sí es van incloure però d’una forma “genèrica” i “insuficient”. Així mateix, entre 2010 i 2014 la Sindicatura considera que els informes tècnics responen a les al·legacions dels licitadors “no estan suficientment motivats” i que “en cap” dels projectes descartats hi constava una proposta d’exclusió per part de la Mesa de Contractació.

La Sindicatura recorda que, entre el juny del 2011 i el novembre del 2015, a la Mesa de Contractació hi arribaven les ofertes presentades pels licitadors que prèviament havia analitzat l’Oficina Tècnica d’Avaluació, de la qual, conclou l’informe, “la seva tasca queda qüestionada” per no argumentar suficientment els motius d’exclusió d’altres licitadors. L’oficina es va suprimir al novembre del 2015.

Presumpta incompatibilitat del president d’Infraestructures.cat del 2011
L’informe també assenyala que una de les adjudicacions -la del contracte de serveis per a l’assistència tècnica per a l’enginyeria d’integració dels sistemes i infraestructures i coordinació de proves de la Línia 9- per valor de 640.000 euros va ser per a una UTE, de la qual una de les empreses que en formava part com a administrador únic era el president d’Infraestructures.cat que l’informe identifica com a JLQ [el president aleshores era Joan Lluís Quer, actualment encausat pel cas del 3%]. Es tractaria d’una pràctica contrària a l’establert a la Llei de contractes del sector públic, segons constata la Sindicatura.

D’altra banda, la Sindicatura també es fa ressò com en deu expedients adjudicats per Gisa i Ifercat els exercicis 2009 i 2010 hi consten diverses “incidències relacionades amb els objectes dels contractes, els imports, les dates o els tipus de contractes” i conclou que hi ha va haver un fraccionament indegut. A més, també considera que es va modificar “aspectes essencials” dels contractes tramitats per Ifercat entre 2010 i 2014.

La línia 9 del metro – que ha de ser la més llarga d’Europa amb 48 quilòmetres de trajecte, dels quals 44 són soterrats i 4 de viaducte- ha d’unir Santa Coloma de Gramenet i Badalona amb la Fira de Barcelona, la Zona Franca i l’Aeroport del Prat, tot i que actualment només funciona en els seus trams nord i sud. En concret, actualment la línia es troba operativa entre la T1 de l’Aeroport i la Zona Universitària, per una banda, i entre La Sagrera i Can Zam, per l’altra.

Queda pendent per executar, per tant, el tram de 9 quilòmetres entre La Sagrera i la Zona Universitària i que ha de transcórrer per barris com Sarrià, que actualment no tenen servei de metro.

- Advertisement -

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Preacord per abaixar al 50% la caiguda d’ingressos per optar a l’ajut dels autònoms i per ajornar l’augment de quotes

El govern espanyol i les associacions d'autònoms han assolit aquest dimarts un preacord sobre la pròrroga de la prestació extraordinària per cessament d'activitat fins...

El govern espanyol declara Madrid zona catastròfica pels danys del temporal Filomena

El govern espanyol ha aprovat declarar Madrid i altres territoris afectats pel temporal Filomena com a zona afectada greument per una emergència, el que...

Puigdemont denuncia la manca de “compromís pressupostari” del govern espanyol amb el corredor mediterrani

L'eurodiputat de Junts Carles Puigdemont ha denunciat aquest dimarts en el ple de l'Eurocambra la manca de "compromís pressupostari" del govern espanyol amb el...

El TSJC dóna la raó a Thermomix en considerar que Lidl ha envaït la patent del seu robot de cuina

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha donat la raó a l'empresa Vorwerk, fabricant de la màquina de cuina 'Thermomix', en el...

La patronal espanyola aprova per unanimitat la proposta d’allargar els ERTO fins al 31 de maig

La patronal espanyola CEOE ha decidit per unanimitat aprovar la proposta d'allargar els ERTO fins al 31 de maig, segons ha indicat en un...

Cerdanyola acull la primera instal·lació per injectar gas renovable procedent d’un abocador a la xarxa de distribució

L'empresa Naturgy posarà en marxa en els propers dies la primera instal·lació de tot l'Estat que permet injectar gas renovable procedent d'un abocador a...

Segueix-nos

677
1,362