Setmanari digtal d'economia

Dilluns 28 novembre 2022

La Generalitat paga 479 MEUR a Cedinsa i liquida la concessió de l’Eix Transversal

L'operació s'ha finançat amb romanents de tresoreria i l'executiu estima un estalvi de 781 milions fins al 2040

|

La Generalitat ha pagat aquest dimecres 479 MEUR a Cedinsa i ha posat així punt final a la concessió de l’Eix Transversal. L’operació s’ha finançat amb romanents de tresoreria, corresponents a l’any 2021, i s’ha descartat recórrer a un crèdit bancari o al FLA, segons el Departament d’Economia. Tal com ja va anunciar la conselleria el passat mes de maig, l’Executiu ha activat l’operació aprofitant la “finestra d’oportunitat” que preveu el contracte amb Cedinsa per aquest 2022. La consellera d’Economia, Natàlia Mas, ha destacat que es tracta de l’operació d’estalvi “amb més impacte” de l’última dècada. L’executiu calcula que el final de la concessió suposarà un estalvi net de fins a 781 milions d’euros fins al 2040, uns 46 milions anuals.

D’aquesta manera, a partir de l’1 de gener de 2023 la Generalitat passarà a ser l’encarregada de la gestió de la C-25, que uneix Cervera amb Caldes de Malavella. Segons ha detallat el conseller de Territori, Juli Fernández, el manteniment de la infraestructura tindrà un cost per al Govern d’entorn els 15,5 milions anuals.

Tal com ha concretat el Departament d’Economia, la possibilitat de recuperar la gestió de l’autovia i el preu de reversió a pagar per exercir aquesta opció eren dos aspectes que es recollien al contracte signat entre ambdues parts. Aquest contracte preveia el dret de la Generalitat a recuperar la gestió de l’autovia en tres moments concrets: l’any 2017, el 2022 i el 2027. Precisament, la titular d’Economia, Natàlia Mas, ha recordat que el 2017, amb Pere Aragonès com a secretari general del departament, es va explorar l’opció de tirar endavant l’operació, però va quedar aturada per l’aplicació del 155.

Així mateix, fonts d’Economia han explicat que dels 479 milions pagats a Cedinsa, una part serà considerada com a inversió de la Generalitat (120 milions aproximadament), mentre que la resta computarà com a reducció del deute de l’administració.

D’altra banda, el Govern ha informat que per calcular l’estalvi de 781 milions d’euros s’han comparat, d’una banda, els pagaments estimats per peatge a l’ombra que la Generalitat hauria d’haver fet a la concessionària entre 2023 i 2040 segons les previsions de trànsit i els termes del contracte i, de l’altra, el pagament dels 479 milions d’euros i els costos que haurà d’assumir la Generalitat per la conservació de l’autovia i les reinversions necessàries per mantenir-la en el mateix període.

La consellera d’Economia, Natàlia Mas, ha assegurat en una atenció als mitjans que l’increment de la recaptació que el Govern està aconseguint en els últims mesos ha permès, fins ara, augmentar el pressupost destinat a la sanitat, així com ha permès el pagament a Cedinsa. Mas ha defensat el final de la concessió pel propòsit d’estalvi amb què s’ha posat en marxa, i ha insistit que es tracta d’una operació “amb tot el sentit”. “Hem de revisar els pressupostos que tenim i les opcions que tenim i, si hi ha possibilitat d’exercir clàusules de sortida per optimitzar els recursos públics, es la nostra responsabilitat fer-ho”, ha sostingut.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,500

Publireportatge