Diumenge 16 maig 2021

La confiança dels europeus en l’economia segueix recuperant-se al juny coincidint amb la suavització de les restriccions

El consumidor post-covid-19 serà més ètic i més digital, segons l'Agència Catalana del Consum

|

La confiança dels europeus en l’economia continua la tendència a l’alça iniciada el mes de maig. Segons una estimació aproximada de la Comissió Europea, la confiança dels consumidors augmenta en 4,1 punts a l’eurozona i en 3,9 punts a la Unió Europea al juny, mes en què s’han suavitzat les restriccions per frenar l’expansió de la covid-19. Malgrat l’increment, la confiança dels consumidors continua encara més de 10 punts per sota de la mitjana registrada des del 2005.

Concretament, la confiança en l’economia està 11,1 punts per sota de la mitjana a la zona euro i 10,5 punts per sota a la Unió Europea.L’estimació d’aquest mes de juny confirma així la tendència a l’alça de la confiança dels consumidors europeus en l’economia després que aquesta patís la seva caiguda mensual més forta en plena crisi per la covid-19. Malgrat la forta baixada per la pandèmia, la confiança en l’economia europea no ha arribat durant els mesos de març i abril a nivells tan baixos com els registrats durant la crisi financera.

Paral·lelament, l’Agència Catalana del Consum (ACC) aporta com a conclusió d’un estudi que el consumidor post-covid-19 serà més ètic i més digital. L’estudi s’anomena ‘Impacte de la crisi covid-19 en els hàbits de consum a Catalunya en el post-confinament’ i s’ha presentat aquest dilluna. L’estudi indica que la crisi de la covid-19 ha accelerat tendències de consum com ara la preferència creixent pels comerços locals i socialment responsables, per la compra de productes saludables de forma conscient i una clara reducció en el malbaratament d’aliments. Alhora, s’aposta per la incorporació de la digitalització en molts dels aspectes quotidians de la vida.

L’informe, elaborat pel grup de recerca Factor Humà: Organitzacions i Mercats de la Universitat Rovira i Virgili, explica que des del confinament i tancament inicial fins a la lenta reobertura per fases, els patrons de comportament dels consumidors han anat evolucionant. I per això, anota que és molt difícil predir quins canvis hi haurà a partir d’ara en el comportament dels consumidors, quins comportaments quedaran arrelats i quins hàbits nous, adquirits com a resposta a la crisi, desapareixeran.

En aquest context, la directora de l’ACC, Beth Abad, ha apuntat que “caldrà veure si amb el temps es consoliden les tendències que ens dibuixa l’estudi, ja que el seu abast dependrà de factors diversos, com ara l’impacte de la crisi sanitària en l’economia o, entre d’altres, de la capacitat i l’adaptabilitat a la nova normalitat per part d’empreses i consumidors”. “El que sí que sembla que ha vingut per quedar-s’hi és el teletreball i tot apunta que aquest fet tindrà un impacte en els nostres hàbits de compra”, ha remarcat Abad.

També s’observen dos aspectes que han nascut amb la crisi, però que no està clar que durin en el temps: les noves actituds circumstancials, tant positives com negatives, i la crisi econòmica. I és que, tot i que sembla que el consumidor cada vegada té més consciència de la importància de fer un consum més ètic, durant la crisi també s’han detectat actituds negatives com ara el descens del reciclatge. A més, la davallada del poder adquisitiu de moltes famílies podria acabar provocant un nou canvi de prioritats, amb compres centrades en el preu.

Davant les conclusions de l’estudi i amb l’objectiu de fomentar i reforçar actituds ètiques envers el consum, de manera que sigui sostenible, de proximitat, crític, solidari, conscient, i no sexista, la Generalitat ha endegat aquest mes de juny la campanya ‘El consum responsable depèn de tothom’ a través de l’ACC.

Segueix-nos

680
1,491