Dilluns, 06 de febrer del 2023

Els taxistes amenacen amb una vaga indefinida a Barcelona si el Govern no modifica el decret que ha de regular les VTC

Laia Bonet critica la proposta sobre les VTC del Govern i demana regular "de forma molt més detallada"

|

El sector del taxi amenaça amb noves mobilitzacions si el Govern no modifica el decret llei que ha de regular les VTC un cop expiri el decret Ábalos, a finals del mes de setembre. En una atenció als mitjans aquest dimarts, el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha afirmat que el sector “està molt emprenyat” amb l’esborrany del decret que el Departament de Territori ha preparat. Segons el portaveu, les mesures que el Govern està plantejant “van en contra del sector”. Davant d’això, ha avisat que els taxistes iniciaran “mobilitzacions que acabaran amb una aturada indefinida”, si no hi ha canvis en el text. Per ara, les associacions de taxis es reuniran aquest dimecres amb el Departament de Territori per negociar-ne el contingut.

“No entenem per què se’ls hi està fent un vestit a mida perquè es quedin”, ha lamentat el portaveu d’Élite Taxi, que ha recordat “que quan s’aprova un decret, després ha de quedar convalidat pel Parlament”. El portaveu ha afirmat que el PSC i ERC no donaran suport a “cap mesura que vagi en contra del sector públic del taxi”. En aquest sentit, ha assegurat que al sector “no li entra al cap” que el Govern acabi aprovant un decret llei amb els vots de Vox. “Com a govern, no sé si treuen això perquè els hi aprovin els diputats de Vox”, ha qüestionat.

En la mateixa línia, Álvarez ha insistit que el sector “no vol que les VTC facin de taxi”. Entre les mesures proposades pels taxistes per regular els vehicles de lloguer amb conductor, el portaveu ha apuntat a les característiques tècniques dels vehicles, la imposició de barreres d’entrada o limitacions quantitatives.

Álvarez ha tornat denunciar que al sector de les VTC hi treballen “centenars i centenars de falsos autònoms” i ha lamentat que el decret llei s’estigui “blanquejant” aquesta situació. “Ens estranya molt que després de la Llei rider i que Catalunya sigui pionera en inspecció de treball per detectar aquestes coses, aprovin quelcom que deixi espai lliure per a falsos autònoms a les VTC”, ha lamentat.

D’altra banda, Álvarez ha fet una crida a altres gremis com el d’hotelers i restauració que també ajudin a “pressionar la Generalitat” i que el conflicte “no paralitzi aeroports, estacions i turisme”. “Estem molt bé i ningú es vol aturar, però no ens deixarem trepitjar”, ha sentenciat.

L’esborrany del decret llei que prepara la Generalitat
El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori està preparant un nou decret llei per regular els trajectes urbans de les VTC abans que expiri el decret Ábalos a finals de setembre. Fonts de la Generalitat van apuntar aquest dilluns que la intenció inicial és que el decret llei tingui una vigència de dos anys prorrogables a dos anys més a l’espera que es resolguin les causes judicials obertes sobre la precontractació i la proporció fixada d’una VTC per a cada 30 taxis.

Entre les novetats que incorporarà, hi ha el requisit que els conductors tinguin carnet d’un any d’antiguitat com a mínim. El text també donaria continuïtat a la possibilitat que els ens locals incloguin més requisits com algun tipus de formació específica. Un altre dels punts que inclourà el decret llei és la posada al dia del preu de les assegurances, una de les reclamacions que es feia des del taxi, ja que en el cas de les VTC no eren tan elevades.

El nou text que prepara la Generalitat continuarà incloent aspectes de l’actual decret llei com la precontractació de 15 minuts com a mínim, que les VTC no puguin captar passatgers al carrer, que no hi puguin estacionar o hagin de tornar a la base un cop finalitzat el servei. A més, incorporarà novetats com la creació d’una nova autorització per operar un servei urbà i en què els ens locals podran afegir nous requisits, com ja s’està fent ara, o uns horaris de descans o d’activitat determinats.

El Govern espera tenir el text a finals de juliol, tot i que no es descarta que finalment s’aprovi al setembre -dies abans que finalitzi la vigència del decret Ábalos-, ja que entraria en vigor immediatament. Un cop al Parlament, el text quedaria aprovat o decauria en el termini d’un mes o es podria acabar tramitant com a projecte de llei.

L’Ajuntament es posiciona
La tercera tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha criticat aquest dimarts la proposta de regulació dels vehicles de transport amb conductor (VTC) com Uber o Cabify plantejada pel Govern. En declaracions a la premsa, la regidora socialista ha avisat que la formulació actual no rebrà el seu suport i ha demanat a l’Executiu que elabori una altra de treballada “més a fons”. “Aquesta proposta, a hores d’ara, el que fa és perpetuar la precarietat de les més de 13.000 famílies que pertanyen al sector del taxi a la nostra ciutat”, ha afirmat la també responsable de Mobilitat del consistori.

Bonet ha respost així al decret que està elaborant el departament de Polítiques Digitals i Territori per regular els trajectes urbans de les VTC abans que expiri el ‘decret Ábalos’ a finals de setembre. Segons fonts de la Generalitat, la intenció inicial és que la norma tingui una vigència de dos anys prorrogables a dos anys més a l’espera que es resolguin les causes judicials obertes sobre la precontractació i la proporció fixada d’una VTC per a cada 30 taxis.

Entre les novetats que incorpora la proposta del Govern hi ha el requisit que els conductors tinguin carnet d’un any d’antiguitat com a mínim. A més, es continuarà donant la possibilitat als ens locals perquè incloguin més requisits com algun tipus de formació específica, fet que tampoc ha agradat a Bonet, ja que considera que trasllada la responsabilitat d’una administració a l’altra.

“Necessitem que es reguli de forma molt més detallada en quins casos i en quines condicions les VTC han de ser possibles”, ha ressaltat Bonet en una atenció a mitjans a la parada d’Universitat del metro de Barcelona. “Amb aquesta proposta no podem donar suport. Esperem que malgrat les preses que ara té la Generalitat per aprovar aquest decret, prepari més a fons una proposta”, ha apuntat. Segons la tinent d’alcaldia, s’ha de recuperar “l’històric equilibri” entre taxis i vehicles amb xofer per evitar “perpetuar” la precarietat del sector i consolidar la “competència deslleial” que, a parer seu, suposen les VTC al sector tradicional del taxi.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,502

Publireportatge