Dijous 24 juny 2021

Els contraris a l’ampliació de l’aeroport també alcen la veu

Agrupats sota la plataforma ZEROPORT

|

Al MésEconomia hem informat del marc de discussió que s’ha encetat, de manera molt vehement, al voltant de l’ampliació de l’aeroport del Prat de Barcelona i, en concret de la trobada a ESADE dels agents econòmics. Doncs, de manera diametralment oposada, els detractors de l’ampliació, que han triat el nom de “Zeroport”, també han fet sentir la seva veu amb un potent aliat com és el consistori de la capital sota l’alcaldessa Ada Colau.

Organitzacions socials i ecologistes han reclamat la suspensió “immediata i sense condicions” dels plans d’ampliació de l’Aeroport del Prat a les portes d’Esade, on s’ha celebrat una trobada de suport al projecte per part del món empresarial. Zeroport, que agrupa una cinquantena d’entitats ecologistes, veïnals i assembleàries, ha exigit a les autoritats que “no només es posicionin per donar una imatge verda”, sinó que “compleixin les seves responsabilitats” i “vetllin per l’interès públic i no privat”. El portaveu, Alejandro González, ha dit que l’ampliació “no és coherent” amb els acords climàtics i ha apostat per un “redimensionament de les infraestructures que generi una economia transformadora i coherent amb la realitat social”.

En un acte de protesta a les portes d’Esade, on s’ha celebrat una trobada d’agents econòmics i empresarials sota el clam ‘Sí a l’acord d’ampliació de l’aeroport’, Sara Mingorría, activista de Zeroport i investigadora d’economia ecològica de la UAB ha dit que no volen un “Govern mediador”, sinó un que “prengui decisions”, i ha defensat “un territori on tothom hi pugui viure i on sigui digne viure-hi”. També ha alertat que “no serveix de res que s’aprovin lleis climàtiques al Congrés quan realment no s’han plantat i han dit no a l’ampliació”, i ha recordat que la Comissió Europea ja ha obert un expedient al pla perquè no complia amb les mesures necessàries. “Si és necessari, tenim la llei per la mà”, ha dit.

En referència a la reactivació del sector turístic, el portaveu de Zeroport ha alertat que l’ampliació de l’aeroport ha provocat “un turisme de masses que ha generat desigualtats socials molt importants a Barcelona”, i ha afirmat que “incrementar en 30 milions el nombre de turistes només incrementarà aquests problemes”. També ha dit que, davant la incertesa sobre com tornarà el turisme, sol·licitar un pla d’ampliació el sembla “un capritx de les elits econòmiques”.

Les organitzacions involucrades també reclamen “l’eliminació de manera urgent dels privilegis fiscals i dels subsidis de l’activitat del port i l’aeroport”, la definició immediata de plans de reducció de línies de vols i rutes de transport marítim, la retirada immediata de tots els projectes urbanístics i de creixement d’infraestructures a la zona del Delta del Llobregat i un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA.

Per altra banda, el president de la plataforma ‘Prou Soroll’, Josep Velasco, ha afirmat que el territori “no necessita ni demana un aeroport més gran” i ha alertat dels efectes perjudicials que la infraestructura provoca als ciutadans. “Hi ha molta gent que viu sota el pas dels avions i que realment no viu bé, no dorm bé. Fins i tot està comprovat que els nens tenen un aprenentatge retardat”, ha afegit. A partir d’aquí l’agrupació preveu fer una crida perquè més ciutadans i entitats donin suport a la seva tesi, enfocant les seves accions a aconseguir un suport majoritari.

Segueix-nos

680
1,491