Setmanari digtal d'economia

Dilluns, 05 de desembre del 2022

Els amarradors del Port de Barcelona convoquen vaga indefinida a partir del 17 de gener

Entre d'altres, els treballadors reclamen la unificació del sou del personal, que prové de dues empreses diferents

|

Els treballadors d’Amarres de Barcelona, empresa encarregada de subministrar els serveis d’amarratge dels grans vaixells al port de la capital catalana, han convocat vaga indefinida per al pròxim 17 de gener per reclamar a la companyia més efectius, una unificació salarial entre empleats procedents de Mooring i Cemesa, diferents plusos per serveis polivalents i auxiliars i increments salarials d’acord amb l’evolució de l’IPC. Segons denuncien, alguns membres de la plantilla tenen el sou congelat des de fa deu anys. No obstant això, els representants dels treballadors asseguren que tenen “voluntat de diàleg” amb l’empresa per continuar negociant i evitar la vaga a partir de la segona quinzena d’aquest mes.

Actualment, Amarres de Barcelona agrupa les plantilles de Mooring i Cemesa, després que les dues companyies, fins fa poc competidores, obtinguessin el vistiplau de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència per fusionar-se. L’ens va considerar inicialment que la concentració afectaria negativament i de “forma significativa” la competència i aniria acompanyada d’un augment de preus. Les empreses, però, es van comprometre a no pujar-los durant cinc anys ni a empitjorar les condicions comercials.

Així doncs, els treballadors amb diferents condicions de Mooring i Cemesa han entrat a formar part d’Amarres de Barcelona, amb diferències salarials i tasques que no s’acorden amb la categoria, segons fonts sindicals. En total, l’empresa resultant compta amb 105 treballadors, tot i que en el plec de condicions de l’APB s’estableix que cada una n’ha de tenir un mínim de 58, per tant, 116 en total. Per això, també reclamen que s’incrementi la plantilla i que en aquests 58 llocs de treball s’hi incloguin perfils d’amarradors i patrons i no d’altres.

El conflicte s’ha enterbolit en les darreres setmanes després que s’hagin encallat les negociacions entre Amarres de Barcelona i la representació sindical de les dues empreses, ara fusionada en un sol comitè. Les dues parts es van proposar arribar a un acord per aplicar-lo a partir de l’1 de gener i els treballadors lamenten que ara es vol fer una subrogació a l’ús i mantenir les condicions de l’empresa d’origen.

Els sindicats exigeixen unificar els salaris i que aquests es vegin incrementats un 5,3% per aquest any –en línia amb l’augment de l’IPC- i d’almenys un 4% per al 2023 en base a les taules d’aquest any. Un increment que ha de ser per a tota la plantilla ja que en el cas dels empleats procedents de Cemesa, asseguren, tenen el sou congelat des del 2012.

Les tasques d’aquest col·lectiu es basen en amarrar i desamarrar els vaixells de càrrega i creuers. Per exemple, quan arriba un buc de gran eslora a Port de Barcelona, els portuaris són els encarregats d’ajudar a amarrar-los amb un bot a proa i un altre popa empenyent-los fins que queden abarloats al moll. Paral·lelament, des de terra i amb l’ajuda de vehicles, es fixen les amarres al norai, també des dels dos extrems del vaixell. Per a aquestes maniobres, es requereixen almenys vuit persones, dues per cada punt. A banda, també s’encarreguen d’ajudar en els relleus de les tripulacions i aprovisionaments.

Una altra de les reclamacions és que s’actualitzi un conveni col·lectiu, que actualment és dels anys 90 i que recull sous i condicions d’aleshores; o el mateix tracte en cas de baixes temporals, ja que alguns treballadors cobren part del sou, altres tot o d’altres estan coberts en els desplaçaments ‘in itinere’, expliquen fonts sindicals. A més, també lluiten per mantenir l’horari establert en tres jornades de 12 hores i tres més de descans per donar un servei 24 hores set dies a la setmana, una organització que els treballadors volen conservar. La protesta compta amb el suport de Coordinadora, constituïda per Coordinadora de Treballadors d’Empreses del Port de Barcelona (CTEPB), formada pels sindicats USTP, OTEP, i Coordinadora d’Autoritats Portuàries (CAP); a més de CCOO i CGT.

L’ACN ha contactat amb Amarres de Barcelona per recollir la seva versió però no ha obtingut resposta. Pel que fa el Port de Barcelona ha declinat fer cap valoració sobre aquest preavís de vaga al·legant que es tracta d’un conflicte laboral intern entre els treballadors i l’empresa.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,499

Publireportatge

Segueix-nos a

680
1,499