Dimarts 7 juliol 2020

Els 100 MEUR que Govern i executiu espanyol oferien a Nissan eren per portar un nou model a Barcelona

Treball diu que les ajudes públiques s'han de convertir en participació per incidir en les decisions estratègiques

|

+Notícies

Un total de 39.094 estudiants comencen una selectivitat marcada per la covid-19

Un total de 39.904 estudiants han començat aquest dimarts les Proves d'Accés a la Universitat (PAU), en una convocatòria marcada per la covid-19. Es...

La comissió de la Renda Garantida de Ciutadania demana una implementació “coordinada” de l’IMV

La comissió de la Renda Garantida de Ciutadania veu amb preocupació la gestió de l'ingrés mínim vital (IMV) a Catalunya per part de l'INSS...

Oxfam Intermón calcula que 700.000 persones poden ser abocades a la pobresa a Espanya per la covid-19

Oxfam Intermón preveu que unes 700.000 persones siguin abocades a la pobresa a l'Estat espanyol a causa de la crisi econòmica derivada de la...

Tarragona estima que no recuperarà els turistes d’abans de la pandèmia fins d’aquí “dos o tres anys”

El Patronat de Turisme de Tarragona i el Laboratori d'Innovació i Intel·ligència Turística d'Eurecat estimen que la ciutat no recuperarà el volum de turistes...

El Govern es compromet a invertir 57 MEUR fins al 2021 per estendre la fibra òptica de la Generalitat

El Govern s'ha compromès a accelerar el desplegament de la fibra òptica de la Generalitat al territori, amb una inversió de 57 milions d'euros...

CCOO acusa Afrucat de generar un “efecte crida” i de “pressionar” per relaxar les mesures de prevenció al sector fruiter

CCOO responsabilitza l'Associació Empresarial de la Fruita de Catalunya (Afrucat) d'haver generat un "efecte crida" després de les reiterades demandes efectuades per garantir la...

+Llegits

Chacón: “El que fem ara condicionarà quin país tindrem en 5 anys, sense teixit productiu no hi haurà estat del benestar”

La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha advertit que les polítiques econòmiques i empresarials que s'impulsin ara condicionaran "quin país tindrem d'aquí a...

El 68% d’espanyols creu que la vida s’ha encarit des de l’arribada de la covid-19, segons un estudi

Un estudi global de l'empresa Ipsos mostra que l'Estat és el segon país europeu on la percepció de l'encariment de la vida és més...

Només un 2% dels edificis construïts a l’Estat des del 2011 estan totalment adaptats a persones amb mobilitat reduïda

Només un 2% dels edificis construïts a l'Estat després de 2011 estan totalment adaptats perquè les persones amb mobilitat reduïda puguin accedir-hi sense dificultats....

Oxfam Intermón calcula que 700.000 persones poden ser abocades a la pobresa a Espanya per la covid-19

Oxfam Intermón preveu que unes 700.000 persones siguin abocades a la pobresa a l'Estat espanyol a causa de la crisi econòmica derivada de la...

Alemanya agafa les regnes d’una presidència rotatòria de la UE marcada per la crisi de la covid-19

Alemanya assumeix aquest dimecres la presidència rotatòria de la Unió Europea (UE), que estarà fortament marcada per la crisi de la covid-19. "Aquesta no...

Nissan registra l’ERO per tancar les tres plantes que té a Catalunya

La direcció de la multinacional automobilística japonesa Nissan ha registrat aquesta tarda l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) vinculat al tancament de les tres plantes...

Els 100 milions d’euros que Govern i executiu espanyol van oferir a Nissan al febrer eren per portar un nou model elèctric a Barcelona. Així ho ha dit la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en una sessió conjunta de les comissions de Treball i d’Empresa al Parlament per tractar el tancament de les plantes catalanes. De la crisi de l’automobilísitca japonesa se n’ha d’extreure que les ajudes públiques s’han de convertir en participació per tenir incidència en les decisions estratègiques, com fa l’Estat francès amb Renault, ha dit el conseller de Treball, Chakir El Homrani, que també ha participat en la comissió. “La participació també pot ser un mecanisme quan hi ha ajuts tan importants”, ha dit Chacón, en la mateixa línia.

Per evitar el tancament, les administracions públiques van prometre invertir 100 milions dels 400 que costaria portar un nou vehicle a la planta de la Zona Franca. L’aportació de la Generalitat havia de ser de 16,2 milions a fons perdut i de 10,67 en préstecs i cobertura de garanties entre el 2021 i 2025.

Publicitat

En la seva intervenció, la titular d’Empresa ha lamentat l’actitud “deslleial” de la multinacional i ha detallat que en els últims 20 anys, Nissan ha rebut un total de 53 milions en préstecs i 32 milions en ajuts, 18 dels quals directes. Aquestes subvencions directes “sempre van vinculades” a la implantació de nous models o projectes d’R+D, ha recordat Chacón. L’últim ajut anunciat, que no es va acabar donant, era de sis milions per finançar la nova planta de pintura.

D’altra banda, el conseller de Treball ha demanat reiteradament la derogació de la reforma laboral i la recuperació de l’autorització administrativa dels ERO per poder influïr en els processos d’acomiadament col·lectiu a les fàbriques de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. “El marc normatiu laboral també forma part de les polítiques industrials que té un país”, ha insistit. En aquest punt, Chacón ha estat d’acord que “hi ha un reguitzell d’aspectes a millorar” en la normativa laboral del 2012.

- Publicitat-

El Homrani també ha lamentat que el calendari que sosté Nissan de tancar els centres productius abans de finals d’any “no és raonable”. “Sempre hi ha hagut més voluntat de diàleg per part dels treballadors que no per part de la direcció”, ha retret.

Els consellers han intervingut després que els membres del comitè d’empresa, que s’han mostrat “decebuts” amb els governs. Els dirigents de Nissan han declinat participar en la comissió. Chacón ha defensat que “els errors estratègics de Nissan només són de Nissan i no del conjunt d’administracions”. “El paper de les administracions no ha de ser el de marcar l’estratègia de les empreses”, ha afegit. Tot i això, ha defensat que “no descansaran” fins a garantir el futur dels llocs de treball de les 3.000 persones que treballen a les fàbriques i dels 20.000 que en depenen indirectament. Un cop coneguda la intenció de tancar les plantes, l’automobilística no ha reconegut la interlocució directa de la Generalitat amb el Japó, ha lamentat Chacón.

Autodeterminació
La consellera d’Empresa i Coneixement ha assegurat que “l’autodeterminació” no té “res a veure amb què Nissan marxi o no marxi”, en una resposta al diputat popular Santi Rodríguez. Rodríguez ha demanat abandonar la “Catalunya emprenyada” i tornar a la “Catalunya emprenedora”. “Què té a veure el dret a l’autodeterminació amb la competitivitat de les empreses? Res”, ha asseverat Chacón.

Contestant al representant de Cs, Martí Pachamé, que ha defensat que el procés independentista podia posar en risc la pertinença a la Unió Europea i que aquest fet podria haver tingut alguna afectació en el tancament, la consellera ha recordat que Nissan seguirà produint a Anglaterra, tot i el Brexit. “Justament és la planta de fora d’Europa la que salva Nissan”, ha dit. Chacón ha defensat que ha treballat amb el govern espanyol “deixant de banda les diferències ideològiques” per abordar la crisi de Nissan i ha dit que les administracions estan “lluitant contra una empresa que és deslleial en les formes i en el fons”.

- Publicitat-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos

667
1,112