Divendres 7 maig 2021

El sector del taxi fa una marxa lenta “històrica” a Barcelona en contra l’arribada d’Uber

Élite Taxi diu que es mobilitzarà "fins on faci falta" per expulsar la plataforma, tot i que descarta protestes pel MWC

|

El sector del taxi ha celebrat aquest dijous una marxa lenta pel centre de Barcelona en contra l’arribada d’Uber a la capital catalana, que el passat dimarts va tornar a operar a la ciutat després de dos anys d’inactivitat. L’associació Élite Taxi ha qualificat la manifestació d'”històrica”, assegurant que més de 4.000 taxistes han participat en la protesta, i ha recordat que està disposada a mobilitzar-se “fins on faci falta” per expulsar la plataforma de Barcelona. No obstant això, el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha descartat la celebració de protestes durant el Mobile World Congress. “El Mobile no es toca, i estarem compromesos al 200% amb el congrés”, ha subratllat després de reunir-se amb les formacions polítiques al Parlament.

La marxa lenta ha arrencat al voltant de les 9.30 h des de l’avinguda Maria Cristina de Barcelona, on centenars de taxis s’havien anat acumulant des de primera hora del matí. El recorregut ha seguit per la Gran Via de les Corts Catalanes i ha continuat pel carrer Pau Claris i la via Laietana, moment en què la resta de taxistes s’han anat afegint. Abans de continuar amb la marxa, els conductors s’han aturat davant la seu de Foment del Treball, on han llençat bitllets de dòlar falsos amb la cara del president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, i on es llegia “Foment del Treball Precari”. L’acció tenia com a objectiu fer visible el descontentament del sector amb la patronal, a qui acusen de “fomentar l’arribada d’empreses on regna el treball precari” i que “vénen a buidar les arques de l’Estat”.

Poc després de les 11.00 h, la marxa s’ha reprès en direcció al Parlament de Catalunya, on tres representants d’Élite Taxi –entre els quals el seu portaveu, Tito Álvarez- han estat rebuts per les diferents formacions polítiques, a excepció de Vox. La comitiva ha entrat al Parlament passades les 12.00 h, mentre que a l’exterior, els taxistes seguien arribant per l’avinguda Marquès de l’Argentera i anaven encerclant el Parc de la Ciutadella. En la reunió, Élite Taxi ha demanat als diferents partits que treballin per resoldre les diferents polèmiques relacionades amb la mobilitat i ha exigit un posicionament “explícit” de cada una de les formacions en relació amb l’arribada de plataformes com Uber a Barcelona.

Una relació irreconciliable
Tant Álvarez com els diferents taxistes que han participat en la manifestació d’aquest dijous han volgut deixar clar quin és el seu objectiu. “No volem a Uber operant a la ciutat, ni de forma il·legal ni de forma legal”, ha comentat el portaveu d’Élite Taxi, que ha acusat l’empresa nord-americana d’operar “de forma il·legal” a la ciutat. Segons Álvarez, totes les aplicacions de taxi estan obligades a oferir la tarifa de preu tancat, una opció que, a hores d’ara, Uber no inclou. De fet l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) ja va enviar un requeriment el dimarts passar a Uber en relació amb aquesta qüestió, mentre que la companyia defensa que la seva aplicació és “completament legal”.

Álvarez també ha volgut destacar que plataformes com Uber “desvirtuen l’essència del que ha de ser un servei públic” i ha assegurat que el sector no cedirà. “Seguirem fent soroll perquè cap taxista treballi amb Uber; si no tenen taxis, Uber està morta”, ha comentat.

En la mateixa línia s’han expressat diferents taxistes presents a la manifestació, els quals defineixen Uber com una plataforma “que ho destrossa tot”. Un d’aquests és Gerónimo Castro, que fa nou anys que treballant de taxista. Segons Castro, l’administració “no pot permetre a certes empreses entrar en el sector de qualsevol manera”. En aquest sentit, recorda el cas de Sant Francisco, “on el taxi ha desaparegut i on Uber cobra grans quantitats” per qualsevol trajecte.

Un altre dels taxistes que opina de la mateixa manera és Noel Moreno, qui considera que Uber va entrar a Barcelona amb mal peu. “Una aliança amb Uber hauria estat possible des d’un primer moment si l’empresa hagués reaccionat correctament; jo ja porto vuit anys al taxi i set lluitant contra Uber, i ara ja fa temps que sabem quines són les seves intencions reals”, afegeix. Per altra banda, Moreno recorda que l’empresa nord-americana no cotitza a l’Estat i posa en perill els diferents serveis públics.

Satisfacció després de reunir-se amb les formacions
Després de reunir-se amb les diferents formacions del Parlament, Álvarez ha afirmat que se sentia “satisfet” amb la trobada, tot i que ha avisat que les mobilitzacions continuaran. En la roda de premsa posterior, el portaveu d’Élite Taxi ha valorat de forma especialment positiva l’actitud d’ERC, Podem, la CUP i el PSC, dels quals ha afirmat que “tenen una idea clara” de la importància que té el taxi com a servei públic. Pel que fa a JXCat, també s’ha mostrat satisfet amb la seva postura, tot i que ha puntualitzat que “sempre volen quedar bé amb tothom”. Del PP i Cs, en canvi, no ha fet cap menció.

En la mateixa compareixença, Álvarez ha volgut agrair la tasca de l’Institut Metropolità del Taxi i ha llençat una crítica a l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), a qui ha acusat de ser “el braç armat d’unes empreses […] i un sistema neoliberal que fa mal”.

Segueix-nos

680
1,487