Divendres 7 maig 2021

El nou vaixell híbrid ‘Eco Barcelona’ fa escala inaugural a la capital catalana

El buc garanteix zero emissions a port gràcies a bateries de liti i a 350 m² de plaques solars

|

El vaixell híbrid ‘Eco Barcelona’ de Grimaldi ha fet aquest divendres la seva primera escala al Port de Barcelona. El buc, que transportarà mercaderies rodades entre l’Estat i Itàlia, garanteix zero emissions a port gràcies a les bateries de liti a més de 350 m² de plaques solars i és la segona unitat de les 12 naus de la classe Grimaldi Green 5th Generation (GG5G) que la companyia italiana té previst estrenar. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha destacat que l’Eco Barcelona “entra dins l’estratègia verda” del port, “que es basa en la descarbonització, en l’ús d’energia més neta en els vaixells”. El nou buc pot transportar el doble de càrrega que els anteriors vaixells de la companyia italiana amb el mateix combustible.
El vaixell que ha atracat aquest divendres per primera vegada al Port de Barcelona estarà en servei a la Mediterrània entre Itàlia i Espanya, fent escala regular en els ports de Barcelona, València, Livorno i Savona.

Conesa ha agraït “l’aposta de Grimaldi”, que fa dos anys ja els va “exposar la seva estratègia de reconvertir els seus vaixells en eco”. “Uns vaixells amb zero emissions mentre estan a port i que va recarregant les bateries al llarg del recorregut a alta mar”, ha recordat la presidenta del Port de Barcelona en declaracions als mitjans. “Ens va semblar una proposta molt interessant que encaixava amb l’aposta verda del Port de Barcelona”, ha explicat tot subratllant que la infraestructura portuària “ha activat una fiscalitat verda amb bonificacions a les companyies que utilitzen vaixells com aquest amb energia neta”. La presidenta del port ha detallat que l”Eco Barcelona ha arribat a les set del matí amb més de 500 camions i ha subratllat que gràcies al vaixell han “deixat d’anar per carretera” i han comportat “una reducció de CO₂ molt important”.

Per la seva banda, el conseller delegat de Grimaldi, Marco Massarotti, ha considerat que, amb l”Eco Barcelona’, el grup Grimaldi reafirma el seu compromís de desenvolupar una “logística sostenible” amb la ciutat de Barcelona, el Port de Barcelona, els treballadors portuaris i amb els clients. Massarotti ha destacat que el nou buc té capacitat de transportar 7.800 metres lineals de mercaderies rodades, cosa que equival a més de 500 camions. Si es compara amb els anteriors vaixells d’aquestes característiques de Grimaldi Group, pot transportar el doble de càrrega amb el mateix combustible.

“En un moment particularment delicat com el que vivim”, ha afirmat Mario Massarotti, “estem orgullosos de presentar aquest nou vaixell que, al costat de l’Eco València, ja en servei i a l’Eco Livorno, que arribarà pròximament, millorarà els nostres serveis entre Espanya i el Nord d’Itàlia”. “Gràcies a aquestes inversions podem oferir transports més sostenibles i refermar el nostre compromís amb el Port de Barcelona d’arribar a les zero emissions a port”, ha afegit.

La presidenta de Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha lliurat al capità de la nau, Ciro Puzio, la mètopa que celebra la seva primera escala al port de la capital catalana. A l’acte han assistit el conseller delegat del Grup Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, entre altres directius.

L”Eco Barcelona’ té una eslora de 238 metres, una amplada de 34 metres, un arqueig brut de 67.311 tonelades i una velocitat de servei de 20,8 nusos. L’embarcació està equipada amb motors d’última generació controlats electrònicament, consumeix combustibles fòssils durant la navegació i electricitat durant les escales a port. Mentre està atracat, el vaixell fa servir l’energia emmagatzemada a les bateries de liti que es recarreguen durant la navegació gràcies als generadors d’eix i a 350 metres quadrats de panells solars. El sistema també està equipat amb un sistema de neteja de gasos d’escapament per reduir les emissions de sobre i partícules.

El Registre Naval Italià (RINA) ha atorgat a l’Eco Barcelona la classe Green Plus, la certificació RINA de més alt nivell en el camp de la sostenibilitat ambiental. La Green Plus reconeix les solucions de disseny, els sistemes a bord i els procediments operatius implementats, tant durant la fase de construcció, com durant la fase operativa. Tot això, amb l’objectiu de millorar la prestació ambiental més enllà dels nivells mínims exigits per la normativa internacional.

Segueix-nos

680
1,487