Dijous 22 abril 2021

Segons l’estat, el nou pla de Rodalies 2020-30 generarà 105.000 llocs de treball i 7.500 MEUR, la majoria a Catalunya

El Col·legi d'Economistes defensa la implantació del pla, però qüestiona que les previsions sigui "massa optimistes"

|

De nou grans paraules i enormes xifres del que diu l’estat que farà a Catalunya i, una vegada més, sobre un tema molt sensible per a la població com és Rodalies. Ens coneixem la música, però, a més del fet que arribi amb vint anys de retard, primer caldrà veure si realment arriba i, després, en quina proporció. Així doncs, el secretari d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura, ho ha assegurat que el nou pla de Rodalies 2020-2030 generarà 105.000 llocs de treball i aportarà 7.500 milions d’euros a l’Estat, la majoria a l’economia catalana.

Aquesta rimbombant afirmació l’ha feta en un acte celebrat aquest dimecres al Col·legi d’Economistes de Catalunya. Segons Saura, les inversions previstes pels pròxims deu anys –fins a 6.345 MEUR- tindran “un importat efecte multiplicador en el PIB i l’ocupació” i, alhora, permetran reduir les emissions de CO2. Durant la presentació, el Col·legi d’Economistes i Pimec han defensat la implantació del pla, tot i que algunes veus de l’òrgan col·legial han qüestionat les previsions que ha elaborat Renfe, qualificant-les de “massa optimistes”.

Pel coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, les actuacions són “ambicioses” i els objectius són “realitzables”, tot combinant “la programació, la planificació contínua i l’execució”. Tal com recull el pla, l’objectiu per a l’any 2030 és incrementar un 58% l’oferta per atendre un increment del 46% de la demanda. Entre les actuacions més destacades es troben l’adquisició i renovació d’un centenar de trens, la realització de millores a la xarxa i la construcció de deu noves estacions i la instal·lació de 120 nous quilòmetres de via. En aquest sentit, Saura ha volgut remarcar la transcendència que tindrà el pla en empreses ubicades a Catalunya, com és el cas d’Alstom. El grup francès duplicarà la seva plantilla a la planta de Santa Perpètua de Mogoda per fabricar 152 trens de gran capacitat per un import de 1.447 MEUR.

Previsions excessivament optimistes
Per al Col·legi d’Economistes de Catalunya i Pimec, invertir en la xarxa d’infraestructures a Catalunya és “clau” per “millorar la competitivitat i crear més benestar per a les persones”. Pel degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Oriol Amat, la xarxa actual de Rodalies acumula “un important dèficit d’inversió” que és “la principal causa dels problemes que ha presentat Rodalies en els darrers anys”.

Des de l’organització celebren l’anunci del nou pla, tot i que qüestionen les previsions de Renfe. “Les previsions de demanda dels ferrocarrils s’han fet a l’alça, com en el cas de les autopistes de peatge”, ha comentat la membre de la comissió d’Economia Territorial i Urbana del Col·legi d’Economistes, Anna Matas, durant la seva intervenció a la taula rodona posterior a la presentació del pla.

En la mateixa línia s’ha expressat el també membre de la comissió, Àlvar Garola, qui ha apuntat que el salt de les inversions a escala quantitativa és “enorme”. “A Catalunya fins ara s’executaven 200 MEUR anuals, aproximadament; amb el nou pla passarem a 700 MEUR per any”, ha apuntat, preguntant-se si Renfe seria capaç de canalitzar tota la inversió i des de la Pimec s’ha volgut posar de manifest la importància del sector logístic a Catalunya i ha demanat que no es deixi de banda el transport de mercaderies. Pel president del Clúster de Logística de Catalunya, Ignasi Sayol, cal tenir una infraestructura de Rodalies “eficient” que combini transport de passatgers i productes. “Les mercaderies també han de tenir llocs a la xarxa”, ha subratllat.

Segueix-nos

680
1,474