Els treballs de manteniment del tram central de la línia 9 de metro de Barcelona han costat 7,56 milions d’euros a les arques públiques durant la dècada d’inactivitat de les obres. Així ho ha aclarit el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en una resposta a la petició del diputat socialista Jordi Terrades Santacreu. El personal, materials i maquinaria dedicada fer feina preventiva perquè en un futur es poguessin reprendre els treballs de les estacions, com del túnel ja construït però no en servei, i també la posada en marxa de la tuneladora que ha d’executar el tram de túnel pendent entre el carrer Manuel Girona i la plaça Lesseps ha rebut 4,5 milions del total.
Els subministraments d’aigua i electricitat han costat els 2,9 milions restants.
Del total de la infraestructura construïda completa o parcialment que no està en servei, s’hauran de substituir aproximadament 1.056 metres de via del tram entre Macropou i La Sagrera pels “alts índex d’oxidació”, amb un cost de 680.618 euros. Durant aquests 10 anys, també s’ha realitzat manteniment extraordinari dins del túnel quan ha estat necessari per netejar-lo o fer injeccions en zones de filtracions i també de la tuneladora situada sota el carrer Manuel Girona que haurà de continuar amb els treballs d’excavació.
Les filtracions d’aigua existents a l’interior del túnel estan dins de les entrades puntuals previstes en la construcció d’un túnel d’aquestes característiques i en un terreny tipus roca; i són d’aigua neta provinent del freàtic. “Per tant, l’estabilitat del túnel està garantida”, ha conclòs, tot afegint que “els trams semi construïts i d’obres aturades de la L9 del metro es poden considerar segurs”.
Precisament, les obres del tram central de la línia es van reprendre a l’abril amb els treballs previs a la futura estació de Sarrià, després d’una dècada d’inactivitat. Al llarg de la primavera la tuneladora reprendrà els treballs des de Manuel Girona cap a Lesseps. El Govern destinarà 946 milions d’euros i preveu posar en marxa esglaonadament diferents trams a partir del 2026.