Dijous 23 setembre 2021

El Govern crearà una taula tècnica per avaluar els desacords sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat

Puigneró assegura que la Generalitat "no bloquejarà" el projecte i reclama inversions en la connexió en alta velocitat

|

La taula institucional per avaluar el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat ha acordat que el Govern creï una taula tècnica per avaluar els desacords entre diferents administracions sobre el projecte d’Aena per allargar la tercera pista. El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, s’ha mostrat partidari de la inversió però al mateix temps ho ha condicionat a la creació d’una xarxa aeroportuària catalana amb Girona i Reus connectats amb el Prat a través de l’alta velocitat. En aquest sentit, ha garantit que el Govern “no bloquejarà” el projecte però exigeix a l’Estat una connexió d’alta velocitat amb els altres dos aeroports catalans d’Aena i una solució ambiental respectuosa.
“No ens podem permetre el luxe que Catalunya no tingui vols intercontinentals”; ha dit Puigneró, que ha afegit que el projecte atrauria “talent, tecnologia i treball” i que la decisió “no pot esperar anys”.

En la roda de premsa posterior a la reunió aquesta tarda de la taula institucional –que ha estat encapçalada pel president del Generalitat, Pere Aragonès, amb l’assistència d’alcaldes de municipis afectats i el secretari d’Estat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana Pedro Saura, entre d’altres- Puigneró ha explicat que la taula consensuada avui recollirà els aspectes més tècnics i que ha de treballar “amb celeritat” fer de Barcelona un hub intercontinental i ha garantit que l’Executiu “no bloquejarà cap inversió”.

El vicepresident ha assegurat que també hi havia consens que solució ha de passar per invertir en Girona i Reus, en línia del sistema aeroportuari en altres capitals, com Londres. “El Govern de Catalunya ha deixat molt clar que si no es fan inversions d’interconnexió d’aquests dos aeroports amb Barcelona, nosaltres no jugarem aquesta partida”, ha assenyalat el vicepresident, una demanda que ha afirmat que han recollit el govern de l’Estat i les altres administracions.

Pedro Saura: “L’opinió de la Generalitat serà determinant”
Al seu torn, el secretari d’Estat del Mitma, Pedro Saura, ha aplaudit la creació d’aquesta taula més tècnica. “Entenem que és bo parlar i que es posin les dades sobre la taula”, ha comentat Saura, que no obstant això, ha recordat que és una decisió que cal prendre de manera “urgent” si es vol que les inversions al Prat quedin recollides al DORA i que el govern espanyol té previst aprovar en un Consell de Ministres al setembre.

Per a Saura, l’opinió de la Generalitat serà “determinant” i ha afirmat que el govern espanyol ha percebut un suport “creixent” en el si de la societat catalana a favor de l’ampliació del Prat. En resposta a les demandes de Puigneró sobre Girona i Reus, ha afirmat que no té cap problema en parlar d’aquestes inversions i que l’executiu espanyol ja hi treballa.

A més, ha destacat que la inversió porta associada l’aprovació d’un Pla director consensuat per les diferents administracions, que s’allargarà durant “anys” i del qual s’ha mostrat confiat que sigui “garantista” i inclogui “tot tipus de requeriment mediambiental”. “No hi ha creixement econòmic sostingut si no és sostenible”, ha argumentat. Segons Saura, la resta del món a nivell econòmic està pendent d’on es materialitzen els ‘hubs’ internacionals i si Barcelona es convertirà en un d’ells.

Colau retreu a Aena que no vulgui escoltar “alternatives”
Per la seva banda, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha lamentat que la taula institucional d’aquest dilluns “no s’hagués convocat abans” i ha reclamat tota la informació en forma de dades, informes tècnics i estudis d’impacte ambiental i biodiversitat, entre d’altres. Ha celebrat “l’ànim constructiu” de les administracions i també ha reivindicat una “visió global i de xarxa”, amb els aeroports de Girona i Reus; però en canvi ha retret a Aena que “s’hagi desmarcat del to de consens” i només estigui disposada a parlar de la seva proposta sense aportar més informació . “És un sentir molt majoritari”, ha comentat l’alcaldessa, que ha emplaçat la companyia a escoltar altres “propostes” i “alternatives”.

L’alcalde del Prat de Llobregat, el més crític: “Ni un sol document, només paraules”
L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha estat dels més crítics un cop finalitzada la taula institucional sobre l’ampliació de l’aeroport. “No ens han presentat ni un PowerPoint i ni un informe tècnic sobre el projecte. I mira que avui estaven davant el president de la Generalitat”, ha etzibat Mijoler. “No tenim res, només paraules i paraules. Estic sorprès”, ha continuat el batlle del Prat, que també ha acusat Aena de voler fer “xantatge” amb l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. “Hem de decidir que sí a la destrucció de la Ricarda perquè no hi ha cap alternativa i ho hem de fer en un mes. I, si ens oposem, serem els dolents de la pel·lícula que no hem volgut una inversió per a Catalunya i som contraris al progrés de Catalunya”, ha criticat Mijoler.

Més moderats i optimistes s’han mostrat els alcaldes de municipis veïns com Gavà, Viladecans i Castelldefels. L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, ha volgut llançar un “missatge en positiu” sobre la taula institucional d’aquest dilluns a la Generalitat i la futura taula tècnica. “Només caldrà no cometre els mateixos errors de fa uns anys amb la posada en marxa de la tercera pista”, ha reflexionat en veu alta Sánchez, que també ha reclamat “blindar” les compensacions mediambientals. “S’ha constatat que no només estem parlant de l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, sinó si l’aeroport es pot convertir en un hub internacional”, ha afegit l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz.

Finalment, l’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, ha reiterat que veu amb bons ulls l’ampliació de l’aeroport i la inversió de 1.700 MEUR. “El que considerem imprescindible és el manteniment de les pistes segregades que fa 15 anys que funciona amb consens total dels municipis. Ara cal blindar-ho, i amb aquest posicionament anirem a la taula tècnica”, ha conclòs Miranda.

Segueix-nos

680
1,491