Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Fa temps que els xinesos saben que si una cosa existeix, la trobaran a la ‘cova d’Alibaba’. La companyia asiàtica, pràcticament desconeguda en l’àmbit europeu, ha crescut durant els darrers anys fins a convertir-se en la major companyia de comerç electrònic a nivell mundial. De fet, durant el seu últim any fiscal (que va finalitzar el març de 2016), les seves plataformes van registrar unes vendes conjuntes per valor de 437.000 milions d’euros, una quantitat fins a un 42% superior que el total del sector del comerç ‘online’ dels Estats Units.
Ara, la firma ha decidit expandir-se per Europa, i pot seguir l’estel·la d’Amazon en la seva aposta per Catalunya. El Govern va anunciar ahir que la companyia estudia instal·lar a Catalunya la seva seu logística, vital pel bon funcionament de les operacions al sud d’Europa. La jugada no és sorprenent, ja que un dels seus principals competidors mundials, Amazon, ha fet públic durant els últims mesos diverses inversions similars al Principat. Actualment, la firma de Jeff Bezos compta amb instal·lacions a Barcelona i Castellbisbal, i està previst que en els propers mesos inauguri dos nous centres a Martorelles i a l’Aeroport del Prat, una inversió que suposarà la creació de 2.500 nous llocs de treball. Segurament, el resultat de les operacions ha convençut a Alibaba: un ingrés de 55 milions d’euros per la tecnològica nord-americana a l’estat espanyol.
Expansió global
Alibaba és l’emperador de les vendes per internet a la Xina, però esperar expandir-se a la resta de mercats mundials durant els propers anys. En una carta als accionistes, el president de la companyia, Jack Ma, anunciava l’any passat que espera comptar amb 2.000 milions d’usuaris d’aquí 20 anys, ser la finestra al món de 10 milions de companyies de persones i crear 100 milions de llocs de treball. “Deixeu-nos dur a terme negocis a qualsevol part”, demanava Ma al final de la missiva.
Aquest objectiu, però, dista molt de la realitat, i les vendes a mercats internacionals suposen una part molt petita dels beneficis d’Alibaba. La companyia ha optat per realitzar diverses adquisicions per conèixer millor els mercats estrangers, i aliar-se amb companyies locals.
A l’estranger, Alibaba opera principalment a través de la filial Cainao, que ofereix serveis a la petita i mitjana empresa que volen vendre arreu del món. La subsidiària va signar el 2015 un pacte amb Correos a l’estat espanyol, per tal de promoure el comerç electrònic a l’estat espanyol. Els compradors espanyols, de fet, van ser els segons en nombre de compres a través d’Aliexpress, que se centra en la venda internacional de productes xinesos, a nivell mundial, només superats per Estats Units.
La tecnològica espera també que els seus serveis d’emmagatzematge d’informació al núvol aconsegueixin estendre’s per l’estranger, i ja ha anunciat l’obertura de servidors a Dubai, Japó i Austràlia. La millor publicitat és l’exit de les seves operacions al gegant asiàtic: durant el ‘Dia dels Solters’, un festival similar al ‘Black Friday’, el ‘cloud’ d’Alibaba va gestionar fins a 175.000 comandes per segon de manera exitosa.