Dimarts, 16 de abril del 2024

Aena destina només un 15% del que cobra en recàrrecs per seguretat al Prat al pressupost d’Eulen

|

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Tot i que els passatgers del Prat van pagar prop de 80 milions d’euros en concepte de “seguretat aeroportuària” durant 2016, Aena va destinar només un 15% d’aquesta quantitat a la companyia encarrega dels controls de seguretat, Eulen. Així ho revela un anàlisi de les dades públiques del gestor aeroportuari, realitzat per Més Economia, que posen en qüestió que es dediquin tots els recursos necessaris al personal de seguretat de la instal·lació, actualment en vaga. La xifra és especialment sorprenent si es compara amb els diners destinats al mateix servei a Barajas, que doblen el pressupost pel Prat.

Segons la guia de tarifes de l’operadora, Aena cobrava a les companyies aèries 3,71 euros en concepte de prestació de serveis de seguretat als usuaris que s’enlairaven de l’aeroport el 2016. Assumint que aproximadament la meitat dels 44,1 milions de persones que van passar pel Prat l’any passat van volar cap a altres destinacions, es pot estimar que Aena va guanyar uns 80 milions d’euros per cobrir la seguretat de la instal·lació. Per contra, Eulen va rebre el contracte per encarregar-se del filtratge de passatgeres al presentar una proposta de 23,14 milions d’euros per dos anys (és a dir, un pressupost anual d’uns 11,5 milions d’euros), una xifra molt inferior al total recaptat.

Des de la companyia semipública es recorda que la tarifa en concepte de seguretat es recapta “a nivell de xarxa” i es destina a compra i manteniment d’equips d’inspecció de passatgers i equipatges, el cost de les dependències de Forces i Cos de Seguretat de l’Estat i altres despeses indirectes.

Tot i això, la quantitat reservada pels controls de seguretat es fa especialment difícil de comprendre si es comparen amb els recursos que s’hi destinen a Barajas. Segons recollia El Nacional, mentre que a l’aeroport de la capital madrilenya el pressupost anual de la concessionària, Prosegur, s’eleva a 23,72 milions d’euros, a la instal·lació del Prat se situa en els poc més d’11,5 milions d’euros ja mencionats. Es tracta d’una diferència difícil de justificar exclusivament pel nombre de passatgers que reben les dues infraestructures, ja que l’aeroport madrileny va comptar amb 44,1 milions de passatgers el 2016, una xifra propera als 50,4 milions que van passar per Barajas.

Votació dels treballadors

L’assamblea de treballadors decidirà demà si accepta una proposta del Departament del Treball per desencallar el conflicte, després de diversos dies de vaga i cues que han fet perdre els vols a més d’un miler de persones.

Després de diverses setmanes de conflicte, els empleats d’Eulen han acceptat votar la proposta de mediació de Treball, ja acceptada per la firma, i que inclou un increment salarial de 200 euros i la contractació de 76 treballadors més. El comitè de vaga avançava ahir que no creu que la plantilla accepti l’oferta, i recorda que s’exigeix un plus de 350 euros a l’any. Els assalariats també demanaven el compromís per escrit d’Aena de complir amb els compromisos adquirits.

Curiosament, quan els empleats del servei es van amenaçar amb una vaga similar a la de la capital espanyola el juny passat, l’empresa va acceptar la proposta de formar al personal per afavorir una major rotació entre càrrecs, i un plus d’1,7 euros per hora pels agents que treballen als escàners.

Preu baix

L’anterior concessionari dels controls de seguretat del Prat, Prosegur, va perdre l’abril passat a concessió després d’acumular diversos expedients per males pràctiques com cues excessives i falses alarmes no detectades pels agents. Quan el servei es va licitar de nou amb un pressupost inicial de 23,6 milions d’euros, empleats del sector ja van advertir a Crónica Global que es tractava d’un preu “baix”.

Finalment, Eulen va guanyar el contracte amb una proposta de 23,14 milions d’euros, que posteriorment va ser revisada a l’alça en 425.000 euros.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483