La tolerància LGBTI, un nou actiu per les empreses

0
FLICKR

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Crear un lloc de feina inclusiu i respectuós amb el col·lectiu LGBTI no només millora la qualitat de vida dels treballadors, sinó que també pot acabar tenint importants beneficis econòmics per les empreses. Així ho va explicar ahir Margarita Alonso, directora de la consultora Driversity, durant la presentació de l’informe Aequalis, que analitza casos d’empreses que han decidit incorporar la tolerància a l’oficina.

“Crear un espai de treball segur [per aquesta comunitat] té fortes repercussions en termes de reputació, i fa que sigui més fàcil atraure i retenir talent, ja que les persones joves busquen treballar en entorns inclusius”, va relatar Alonso. A la vegada, l’experta recordava que les persones que han d’ocultar la seva identitat a l’oficina són menys productives, ja que tenen dificultats per col·laborar en processos participatius, perden temps “ocultant i mentint” sobre la seva identitat, i no aconsegueix guanyar-se la confiança de l’equip, necessària per seguir ascendint laboralment.

Alonso advertia també contra l’”homofòbia liberal”, que assimilava als discursos propers al “que cadascú faci el que vulgui a casa, però que no m’ho expliqui a mi”, que a la pràctica suposa que alguns empleats puguin parlar de la seva vida personal, i d’altres no. “Si mantenim la diversitat sexual fora del lloc de treball, en deixem fora l’afecció i la família, i per tant deixem fora drets laborals”, relatava. A l’estat espanyol, només un 39% de persones se senten totalment lliures per sortir de l’armari a la seva empresa.

Casos d’èxit

L’informe Aequalis recull diversos exemples d’empreses que han decidit incorporar la diversitat sexual i de gènere entre els seus valors, tant a l’oficina com a través dels dissenys de productes o campanyes de publicitat. Un dels exemples destacats és el de la consultora Accenture, que va convidar a la seva seu a James Costos, l’exambaixador a Espanya dels Estats Units, per parlar de la seva experiència com un dels sis representants homosexuals de l’administració Obama a l’estranger. “L’actuació deixarà clara als empleats que els que no accepten la diferència són els que estan fora, i molts deixaran de creuer que hi ha sostres de vidre per ells”, recordava Alonso.

Durant la presentació també es va recollir una de les últimes publicitàries de la cadena d’hotels Axel, que es presenta com un establiment ‘hetero-friendly’, pensat per la comunitat homosexual, però obert a tot tipus de públics. Alonso remarcava que en cas de no comptar amb un producte dissenyat pel col·lectiu, una altra forma de mostrar el recolzament al col·lectiu és patrocinar esdeveniments del col·lectiu.

Així mateix, l’informe destaca també “el creixement de visibilitat lèsbica” gràcies a campanyes publicitàries com la de la plataforma de sèries i pel·lícules en ‘streaming’ Netflix, i la creació de programes que ajudin als empleats a efectuar la transició durant els canvis de sexe, com l’elaborat per la firma de moda Lily. La directora de Barcelona Activa, Sara Belbel, explicava durant l’acte que, a causa de “totes les dificultats a les que s’enfronten”, les persones transgènere sovint “acaben abandonant la feina” durant el procés de canvi de sexe, i han de començar de nou.

Millores a Catalunya

L’informe, publicat en català, ha comptat amb el recolzament de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.  “Calen empreses que siguin agents de canvi en el lloc on viuen, i les que s’involucren són més atractives pels consumidors, fidelitzen més als empleats, i es crea un tipus d’innovació que fa millorar els resultats econòmics”, va explicar Mireia Mata, Directora General d’Igualtat de la Generalitat de Catalunya. Mata va destacar l’aprobació de la Llei per garantir les drets de LGBTI i per eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia del 2014, però advertia que no només s’ha de treballar “amb processos judicialitzats”, sinó també amb recomanacions i mediacions en el món empresarial.

D’altra banda, Sílvia Casola, assessora tècnica d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona exposava que moltes persones del col·lectiu LGTBI de municipis petits tenen “dificultats” i sovint són “assenyalades, i decideixen emprendre un “èxode” cap a les grans ciutats. “És un estigma complicat de trencar”, assenyalava Casola.

FER UN COMENTARI