Els retards de Rodalies, monitoritzats minut a minut

0
Un tren de Rodalies, entrant a l'estació de Cornellà de Llobregat, en una imatge d'arxiu. Font: ACN

Redacció

La Generalitat busca seguir pressionant al Ministeri de Foment, Renfe i Adif, amb noves proves sobre la deficient gestió de la línia de Rodalies. El Departament de Territori i Sostenibilitat va anunciar ahir que ha adjudicat a l’empresa Sopra Steria España, SAU un contracte per a l’assistència tècnica per al seguiment del posicionament dels trens de la xarxa en temps real, i una posterior recollida de dades. L’objectiu final, segons explica el Govern, és “l’avaluació del retard” en relació amb els horaris marcats per la gestora.

El sistema es basarà en la instal·lació de dispositius similars a telèfons intel·ligents o tauletes, amb sistema GPS i interfície bluetooth, a dins dels prop de 260 trens que ofereixen actualment el servei.  Gràcies a les dades de geolocalització, es podrà detectar les hores d’arribada a les diverses estacions catalanes, mentre que per aquelles parades soterrades, s’enregistraran a través d’emissors bluetooth situats als extrems de les vies. Un sistema central rebrà les dades en 3G/4G, i les ordenarà. El govern espera monitoritzar així millor el servei.

Falta d’inversió

El traspàs complet de la xarxa de Rodalies a la Generalitat s’ha convertit en els últims mesos en una de les principals reivindicacions d’entitats municipalistes i de l’executiu català. L’octubre passat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, advertia que puntualitat dels regionals des de principis de 2016, es van situar en un 58,1%, molt per sota del 99,2% registrats pels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. L’administració catalana atribueix la baixa puntualitat del servei de Rodalies a la falta d’inversió en la infraestructura.

Durant una recent reunió  amb el ministre de Foment, Iñigo de la Serna, Rull va recordar que els incomplements dels dos darrers plans d’inversió de l’Estat en l’entramat ferroviari s’apropa als 4.000 milions d’euros, i que el grau d’execució dels projectes planejats se situa entre el 5% i el 13%.

De la Serna, per contra, va oferir a Rull un nou pla de Rodalies “més actualitat” en el qual s’estableixi conjuntament amb el Govern quines han de ser les actuacions prioritàries.

FER UN COMENTARI