Com fer negocis entre Catalunya i Àsia?

0

pep-garciaPep Garcia, director general de Maxchief Europe

Unir els punts forts d’Àsia i d’Europa dins d’una mateixa organització per crear un producte i unes marques que funcionin a nivell global. Aquesta és l’estratègia de les societats que en el seu capital compten amb participació catalana i asiàtica, com ara l’empresa de mobiliari plegable Maxchief Europe. Fa un temps, les empreses catalanes pensaven en Àsia en general, i en Xina i Taiwan en particular, com a llocs on produir a baix cost. Un enfocament que començava a estar ja massa explotat, ja que en aquests països orientals hi havia massa empreses amb un potencial de fabricació impressionant. Algunes d’elles comptaven amb tecnologies, coneixements tècnics i capacitat de desenvolupament de productes molt rellevants.

En definitiva, a l’Àsia moltes empreses ofereixen un gran potencial productiu, qualitat de producció i una forta capacitat financera. Però el seu punt dèbil és el màrqueting, la comercialització i el disseny. I a Europa justament abunda el talent referent a professionals del màrqueting i de la comercialització internacional, advocats de patents, dissenyadors industrials i dissenyadors gràfics. En aquest punt sorgeix una gran oportunitat per unir aquests dos mons i crear marques globals fruit de la unió de les capacitats i habilitats de la cultura empresarial europea i asiàtica.

Empreses globals

Les empreses globals operen de forma plenament integrada. Els taiwanesos disposen d’una elevada capacitat de gestió, d’un equip directiu amb formació internacional, experimentats en obtenir alta productivitat en fàbriques situades a Xina i equipades per a la producció massiva amb tecnologia d’última generació. A Europa, els professionals contribueixen amb el màrqueting, la creativitat, el disseny, la comercialització i el servei.

Una companyia global aposta per a la globalització dels seus productes com a part de la seva estratègia principal de negoci des dels seus inicis. En aquest sentit, és important diferenciar entre globalització i internacionalització. S’internacionalitza allò que és nacional, mentre que el concepte de globalització implica el convenciment estratègic que el tauler de joc és el món sencer. Una empresa global ataca el mercat amb les fàbriques en un punt del món, un màrqueting global desenvolupat des d’una altra àrea geogràfica i busca talent i recursos financers arreu del món.

Les cultures asiàtica i europea són diferents, però complementàries: a Europa som més impacients, curt-placistes i orientats a resultats, mentre que a l’Àsia es valoren més els compromisos progressius i el guanyar-se la confiança mútua pas a pas. I és que és molt curiós el que està passant a la nostra empresa: els europeus pensem cada vegada més com a fabricants orientals mentre que els asiàtics pensen cada vegada més com els europeus.

Pep Garcia és soci fundador i director general de Maxchief Europe

FER UN COMENTARI