L’impacte econòmic d’un aeroport

0

Josep Pedrol, economista

L’aeroport de Barcelona ha passat de 10 milions de passatgers l’any 1992 a 44 milions l’any 2016. La magnitud d’aquest creixement s’entén en explicar que fa uns anys l’aeroport del Prat era un aeroport regional que no sortia a les estadístiques dels principals aeroports del món, mentre que ara sí que hi surt amb el número 33 del món, i el 7 d’Europa l’any 2016.

L’imperi romà va fer popular la frase: “tots els camins porten a Roma”. El poder d’una capital es mesura per la xarxa de connexions per terra, mar i aire. S’imaginen que l’ambaixador espanyol hagi de passar per Barcelona de viatge cap a la seva ambaixada al Japó? No, oi? No hi ha dubte que se li fa més suportable fer escala a Londres que passar per Barcelona.

La política: l’aeroport de Barcelona posa en perill la “grandeur” de la capital d’Espanya i això condiciona la seva competència amb l’aeroport de Madrid i la gestió conjunta que en fa AENA.

L’economia: L’ACI, “Airports Council International”, l’associació que agrupa gairebé tots els operadors d’aeroports del món, va publicar un estudi l’any 2015, de títol “L’impacte d’un aeroport”, on explica que “els països amb millors connexions es beneficien d’un increment del comerç, més inversió, més turisme i millor productivitat en general. De fet, per cada increment d’un 10% en la connectivitat del país, el PIB per càpita s’incrementa en un addicional 0,5%. Dit d’una manera més simple: com més connexions tingui el seu aeroport, més probabilitat tindrà vostè de tenir més renda.”

Els aeroports d’Europa donen feina directa, indirecta i induïda a 4,4 milions de treballadors. Els que treballen a l’aeroport són 1,7 i la resta són els treballadors de l’ecosistema de l’aeroport que està format per les empreses i persones que proveeixen de productes i serveis als passatgers, les companyies aèries i el gestor de l’aeroport.

Però a més un aeroport facilita un creixement econòmic general en l’economia i una millora de la competitivitat de la regió, i aquest impacte total de la industria del transport aeri i aeroports a Europa el quantifiquen en 12,3 milions de treballadors i 674.000 milions d’euros que representen el 4,1% del PIB europeu. Per Espanya l’efecte és encara més gran gràcies al turisme, el sector dels aeroports i transport aeri en conjunt representen 1,3 milions de treballadors i 60.000 milions, que són el 5,9% del PIB d’Espanya. A més, els aeroports aporten llocs de treball amb sous pers sobre de la mitjana dels altres sectors.

Per resumir: “Per a un aeroport de la mida de Barcelona o Barajas, per cada milió de nous passatgers anuals, es creen 850 llocs de treball directes a les empreses que treballen a l’aeroport”. I a més, amb bons salaris per sobre de la mitjana.

Per tant estem en una competència directa per creixement econòmica i llocs de treball entre Barcelona i Madrid. Què està passant en els darrers anys? Perquè vostès ho puguin veure d’una manera visual, he confeccionat quatre gràfics:

1.- Milions de passatgers mensuals dels aeroports de Barcelona i Madrid, (Dades del Ministeri de Foment, Aviació Civil). Com poden veure, fins al 2012 la superioritat de Madrid, amb 50 milions de passatgers anuals, era evident i se situava per sobre de Barcelona, amb 30 milions de passatgers. Però amb la crisi econòmica canvia tot, i fins i tot l’aeroport de Barcelona es recuperarà molt millor que el de Madrid, fins tal punt que a l’estiu de 2013 i 2014 Barcelona va passar per davant de Madrid en número de passatgers mensuals. Al gràfic es fa evident la importància del cicle del Turisme a Barcelona.

2.- Milions de passatgers en vols des de Barcelona i Madrid a països de la Unió Europea, sèrie anual (Dades d’EUROSTAT). Com poden veure, a partir de l’any 2013 ja viatgen a Europa més passatgers des de Barcelona que des de Madrid, això significarà que Barcelona està més ben connectada amb Europa que ho està Madrid. Ja és història aquella època en què un ciutadà de províncies de Barcelona per anar a Londres havia de passar primer per la capital de l’estat, Madrid.

3.- Percentatge de creixement dels viatgers internacionals (fora d’Europa) als aeroports de Barcelona i Madrid (Dades d’AENA). En els darrers quatre anys el creixement de passatgers que volen fora de la Unió Europea des de Barcelona està per sobre del 10%, mentre que Madrid no acaba de consolidar el seu creixement.

4.- Viatgers als Estats Units des de Barcelona, sèrie mensual des de gener de 2015 (Dades d’EUROSTAT). Es pot veure que el creixement és continuat i que el passat juny es va disparar amb la campanya turística que aquest any ha portat el ‘low cost’ internacional a Barcelona amb els nous vols de Norwegian i Level. Si des de l’any 2008 a l’estiu els catalans ja no passem per Madrid per anar a Estats Units, en bona part és gràcies als turistes americans que embarquen als creuers de Barcelona. Les companyies americanes que mouen aquest negoci estan fora de l’abast del control polític del govern de l’estat espanyol.

Aquest 2017 s’han iniciat noves rutes internacionals a l’aeroport de Barcelona: Korean Air a Seül; Air China a Shanghai, Level a Los Angeles, San Francisco, Punta Cana i Buenos Aires; Norwegian a Los Angeles, San Francisco i Nova York; Mahan Air a Teheran; Cathay Pacific a Hong Kong.

Emirates, amb dos vols diaris, ha consolidat la seva ruta a Dubai amb 532.000 passatgers l’any passat, el vol és utilitzat majoritàriament per destins a Àsia i això està obligant a les companyies asiàtiques a venir a Barcelona a buscar els seus clients.

Així ens trobem que, gràcies al port de Barcelona, la vocació internacional d’una companyia dels Emirats Àrabs Units que finança el Real Madrid i una companyia europea, Norwegian, que fa ús de la llibertat del mercat únic europeu, l’aeroport de Barcelona està creixent per sobre del 10% en connexions internacionals malgrat no tenir a favor els poders d’una capital d’estat.

Tots aquests catalans que ara poden volar al món directament des de Barcelona, abans havien de passar per Madrid, i això és menys negoci per l’aeroport de Madrid i menys creixement de la riquesa a la regió de Madrid.

L’Spanair catalana no va poder aixecar el vol, l’any passat la mala planificació de Vueling va provocar el caos a Barcelona i aquest any la mala planificació del control de passaports primer i ara els sous baixos dels vigilants de seguretat, estan frenant l’aeroport de Barcelona.

No s’entén què està passant a l’aeroport de Catalunya!

Josep Pedrol és economista

FER UN COMENTARI