Foment rebutja la vinyeta per eliminar peatges proposada per la Generalitat

1
Un peatge de l'AP-7 a l'altura de Tarragona, en una imatge d'arxiu. ACN

Redacció

El ministre de Foment, Iñigo de la Serna, ha deixat avui clar que el govern espanyol no recolzarà la implantació del model de la vinyeta per eliminar els peatges de les autopistes catalanes. Durant un acte a Torrefarera, al Segrià, el responsable de Foment ha assegurat que el mètode suposaria “una clara discriminació d’uns espanyols enfront d’altres pel fet de viure en un territori o un altre”. Tot i això, De la Serna ha reconegut que el Govern té competències per aplicar el nou model a les vies que gestiona, que suposen un 46% del total de la xarxa.

De la Serna ha recordat que la Comissió Europea va establir que l’eurovinyeta “no és obligatòria” per estats membres, i va indicar la seva preferència per un sistema en què els conductors paguin segons distància recorreguda, i no pas per temps.

Estalvi de 300 milions d’euros

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha presentat avui mateix davant el Grup de Peatges el nou model, que ha de servir per aixecar les barreres dels peatges catalans a partir del 2019. El responsable de Territori ha argumentat que l’eurovinyeta servirà per estalviar més de 300 milions d’euros anuals, actualment dedicats actualment a pagar peatges a l’ombra, bonificacions de peatges i manteniment de carreteres. Rull ha defensat que aquesta xifra podria invertir-se ara en la millora del transport públic i la xarxa viària i la renovació del parc de vehicles. La Generalitat planteja que els conductors hagin de pagar una tarifa d’entre 40 i 110 euros, i que els vehicles de pas puguin adquirir una vinyeta per setmanes, mesos o anual.

Durant les últimes setmanes, diverses veus han expressat les seves reticències respecte al nou model plantejat per l’administració catalana. Des del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports es ressaltava a Més Economia la necessitat d’apostar per un pagament basat en la distància recorreguda pels vehicles, i no el temps. De manera similar, el president de l’empresa concessionària Abertis, Salvador Alemany, demanava fa uns mesos no descartar aquesta opció.

Entre 2019 i 2021 finalitzarà la concessió de cinc de les principals autopistes del sistema viari català, inclosa la C33 entre Barcelona i Montmeló (que inclou el peatge de Llagostera), el tram del Maresme de la C32 i el conjunt de l’AP-7.