dimecres, 24 octubre 2018

El cinema es reinventa

|

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Si ho volen, els espectadors de cinema de Barcelona poden anar a veure aquests dies algunes de les grans estrenes de Hollywood de la setmana, com la tercera entrega de la comèdia romàntica “Bridget Jones”, o l’èpica històrica de “Los hombres libres de Jones”, protagonitzada per Matthew McConaughey. O bé, si ho prefereixen, durant les properes jornades els barcelonins podran gaudir la la gran pantalla de clàssics d’acció dels anys 80, obres mestres dirigides per Orson Wells o fins i tot d’una retransmissió en directe des de la Royal Opera House, a Londres.

   

I és que, durant els últims anys, malgrat la important caiguda en el nombre d’espectadors, els cinemes han començat a reinventar-se a través de la implantació de nous avanços tecnològics i models d’exhibició. D’una banda, totes les sales del Principat han passat a projectar pel·lícules en format digital, una reconversió que el Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya calcula que ha costat 70.000 euros de mitjana per sala. La novetat, que fa desaparèixer la necessitat de comptar amb una còpia física de la cinta, ofereix una millor qualitat d’imatge i una major versatilitat a l’hora de decidir què es projecta als cinemes.

Nou model de màrketing

“Fins ara, el sector patia d’infrautilització molts dies a la setmana, però és que no teníem matèria primera, mentre que ara un cinema és molt més que un cinema, i et pot oferir també retransmissions en directe des de llocs com l’Scala de Milà o l’Òpera de Sidney, o modificacions de programació diàries, ja que hi ha un major catàleg”, afirma Camilo Tarrazón, president del Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya.

Tarrazón, però, adverteix que aquests nous productes comporten uns costos de màrketing que fins ara assumien les grans distribuïdores, i que tot just ara els cinemes aprenen a com donar a conèixer la nova oferta entre el públic objectiu.

De la mateixa manera, des del gremi es recorda que la combinació de pèrdua d’espectadors, l’augment de l’IVA sobre els productes culturals i la necessitat d’invertir per adaptar les tecnologies ha suposat un gran sobreesforç per la indústria. Així, Tarrazón vincula el tancament de sales de municipis petits, especialment interessades en produccions nacionals, o l’adquisició de Yelmo Cines per part de la mexicana Cinépolis, a aquest difícil context.

Reestrenes i projeccions ‘a la carta’

Paral·lelament a aquests canvis, han començat a sorgir alternatives per anar al cinema, que aprofiten les noves tecnologies per oferir continguts distintius i una experiència diferenciada als espectadors. El cas més conegut és, sens dubte, el de Phenomena Experience, que va començar programant sessions dobles de clàssics a diverses sales de Barcelona el 2010 (la primera projecció va comptar amb “Tiburón” i “Alien”), i que finalment va adquirir i reconvertir l’antic cinema Nàpols en la sala Phenomena.

Nacho Cerdà, el creador de Phenomena Experience, defensa que per fer que la gent torni al cinema, cal oferir molt més que una bona pel·lícula: “L’experiència de l’espectador és fonamental, i comença quan creues la porta del carrer, a través de la teatralitat del cinema, amb aquells telons vermells, la decoració o la llum cuidada, coses que havien existit a Barcelona però que a poc a poc han anat desapareixent, i que ens va cautivar de petits”.

EL creador de Phenomena Experience, Nacho Cerdà, posa a l'entrada de la Sala Phenomena. Font: ACN
EL creador de Phenomena Experience, Nacho Cerdà, posa a l’entrada de la Sala Phenomena. Font: ACN

 

Cerdà assegura que aquesta forma d’oferir pel·lícules és aplicable tant a noves estrenes com a grans clàssics del cinema, i la nova sala del Phenomena Experience combina la projecció de cintes de tota la vida amb les últimes produccions de Hollywood.

La similar experiència del Texas, un cinema que va obrir les seves portes per primer cop l’any 1947, i que actualment ofereix una programació basada en pel·lícules de reestrena, també contribueix a aconseguir una cartellera més variada.

Una altra proposta, que converteix als propis espectadors en organitzadors de les sessions, és Screenly. Aquesta plataforma col·laborativa permet als usuaris organitzar la projecció d’una pel·lícula en una sala determinada a través d’internet, que es celebrarà si s’assoleixen el nombre requerit d’assistents. Des de la companyia expliquen que actualment compten amb 256 sales inscrites a l’estat espanyol, i un catàleg proper als 450 títols. Els beneficis es reparteixen entre la pròpia plataforma, el cinema que lloga el seu espai, la distribuïdora i, per tal d’incentivar l’organització d’esdeveniments, al promotor de la sessió.

“Davant tanta oferta de contingut per totes bandes, els espectadors cada cop es decanten més pels events cinematogràfics, com a experiència única i personalitzada als seus gustos i als de la seva comunitat”, expliquen a Més Economia des d’Screenly.

Complement del model actual

Com ha rebut la indústria a aquests nous actors? “Després d’anys dialgant amb el sector de l’exhibició, hem construit un odel escalable i adaptable a qualsevol sala de icnema comercial, i ens han acollit bé ja que […] oferim una proposta de funcionament seriosa i ben calculada i que beneficia a tothom”, comenten els responsables d’Screenly. La plataforma destaca que el format està sent útil tant per tornar a atreure públic a sales de cinema de pobles “que es resisteixen a tancar” com a sales de multicines durant “es dies en que normalment va poca gent”.

Cerdà assegura que s’ha de defugir de “l’homogeneïtzació” de les sales, ja que fins fa poc semblava que només quedava en peu el model de cinema multisales de centre comercial, que “s’ha convertit en una espècie de ‘tot a 100’”. El director i emprenedor, però, admet que el Phenomena Experience és un model difícil d’exportar, a causa de l’enorme càrrega de feina que requereix la minuciosa selecció de títols, i un contacte molt proper amb l’audiència. De fet, el fundador de Phenomena Experience calcula que només hi ha tres o quatre ciutats en tot l’estat espanyol on un projecte així pugui ser rendible.

“Els models d’exhibició han de coexistir, ja que fins ara semblava que només hi havia el de multisales de centre comercial, amb totes les sales programant el mateix a totes hores, mentre que abans podies trobar cinemes de reestrena o de barri”, assegura Cerdà.

A la vegada, des del Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya s’afirma que s’ha recolzat a aquestes noves propostes “des del primer dia”. Tot i això, els segueixen considerant “un complement interessant”, especialment perquè poden dirigir el màrketing a un públic molt ben delimitat, “que saben que els respondrà”. Així, des del sector es confia en que es podran seguir buscant sinergies entre les sales tradicionals i aquests nous actors.

Publicitat

Seguiu-nos a: