Diumenge 12 juliol 2020

Clam pel Corredor

|

+Notícies

FemVallès reclama el nou túnel d’FGC de connexió amb Barcelona

La plataforma socioeconòmica per la promoció del Vallès, FemVallès, reivindica la "importància" del nou túnel de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que el...

El Parlament aprova un sou mínim de 1.200 euros per als auxiliars de les residències

Aquest divendres ha estat l'última jornada del del ple monogràfic sobre residències que va començar dimarts a la cambra catalana i s'han aprovat la...

Torra sobre el dèficit d’inversió a Catalunya: “M’ha estranyat que la classe empresarial no es revoltés”

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha demanat la "complicitat" del sector empresarial en la "lluita" pels recursos. En la presentació de la...

El Govern anuncia un pla de contingència de 2,5 MEUR per sufragar despeses dels equipaments d’aïllament al Baix Segrià

El Govern ha anunciat un pla de contingència dotat amb més de 2,5 milions d'euros per fer front a les despeses derivades de la...

La covid-19 farà escalar el deute mundial al seu màxim històric el 2020, segons l’FMI

La pandèmia de la covid-19 situarà el deute mundial en el seu màxim històric des que hi ha registres, segons apunta un article dels...

Un 73% de l’empresariat creu que la gestió del nou equip de la Cambra és “molt bona”, segons consultes internes

Un 73% de l'empresariat creu que la gestió del nou equip de la Cambra de Comerç pel que fa a l'acció és "molt bona"....

+Llegits

La CEOE i Cepyme qualifiquen l’avantprojecte de llei sobre el teletreball d'”erràtic” i “desequilibrat”

Ja tenim un altre cavall de batalla: la regulació del teletreball. Com sempre, la vida va pel davant i el teletreball, fins fa poc...

El Parlament aprova un sou mínim de 1.200 euros per als auxiliars de les residències

Aquest divendres ha estat l'última jornada del del ple monogràfic sobre residències que va començar dimarts a la cambra catalana i s'han aprovat la...

FemVallès reclama el nou túnel d’FGC de connexió amb Barcelona

La plataforma socioeconòmica per la promoció del Vallès, FemVallès, reivindica la "importància" del nou túnel de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que el...

Torra sobre el dèficit d’inversió a Catalunya: “M’ha estranyat que la classe empresarial no es revoltés”

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha demanat la "complicitat" del sector empresarial en la "lluita" pels recursos. En la presentació de la...

Eurocontrol detecta un augment “significatiu” del tràfic aeri i diu que a l’agost ja operaran el 50% dels vols habituals

L'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Àrea (Eurocontrol) ha detectat un augment "significatiu" del tràfic aeri des de la reobertura de...

Donohoe defensa un Eurogrup que tingui un “rol essencial en la construcció de consensos”

El ministre de Finances d'Irlanda i president electe de l'Eurogrup, Paschal Donohoe, ha apostat perquè l'Eurogrup tingui un "rol essencial en la construcció de...

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Es tractarà d’una simbòlica mostra d’unió entre el País Valencià i Catalunya davant l’Estat. La cimera d’aquest dilluns entre el president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, i el seu homòleg valencià, Ximo Puig, tindrà com a objectiu reclamar al govern espanyol un nou impuls en la construcció del Corredor Mediterrani, la xarxa de comunicació que ha de connectar el litoral peninsular amb la resta d’Europa.

Publicitat

Després d’una trobada a porta tancada, els dos mandataris participaran en una sessió de treball amb la Taula Estratègica Catalana del Corredor Mediterrani i del Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani, que integren representants de diversos sectors, com cambres de comerç, ports, sindicats, universitats, administracions locals o partits polítics. La trobada aspira a crear una agenda compartida pels dos governs per seguir impulsant les actuacions necessàries per fer realitat el Corredor, i recull una reivindicació cada cop més present entre el teixit empresarial valencià i català.

Exportacions poc competitives

- Publicitat-

“La manca del Corredor Mediterrani té uns efectes gravíssims […], provoca una menor rendibilitat en les nostres empreses, que són molt exportadores”, assegura Joan Amorós, el president de FERRMED, una associació sorgida del món empresarial per impulsar la infraestructura internacional.

El Corredor Mediterrani engloba un territori que concentra el 44% del PIB de l’estat espanyol, el 50% de les seves exportacions i el 47% de les empreses. Tot i això, les obsolotes connexions amb el continent en diversos punts de l’entramat resta competitivitat a les economies de la zona. Amorós destaca, per exemple, que la manca d’una via de comunicació eficaç cap a Europa fa que augmentin els costos de transport de molts productes, i impedeix que ports com el de València o el de Barcelona es converteixin en punts d’entrada dels productes provinents d’Àsia cap al continent.

Un tren de mercaderies, circulant pel túnel del Pertús, entre França i Espanya. Font: ACN
Un tren de mercaderies, circulant pel túnel del Pertús, entre França i Espanya. Font: ACN

La fabricant d’automòbils SEAT és una de les empreses afectades pels retards en la construcció de la xarxa ferroviària. La companyia envia, de mitjana mensual, més de 32.000 vehicles als mercats europeus des de la seva planta de Martorell i calcula que, si el Corredor Mediterrani estigués complet, podria exportar prop del 30% de la seva producció en tren, casi 2,5 vegades més que la xifra actual.

“L’impacte mediambiental i econòmic serien molt positius, ja que estalviaríem entre un 5% i un 15% de costos de transport per vehicle, segons el país de destí”, afirma SEAT a Més Economia. L’obra per crear el nou corredor de mercaderies entre Martorell i Castellbisbal, que enllaçaria indústries com la SEAT a la xarxa ferroviària d’ample internacional que arriba fins a la frontera, va ser adjudicada pel Ministeri de Foment espanyol el 2013, i segueix incompleta. De manera similar, des de FERRMED s’atribueix la recent fallida de TP Ferro, l’empresa concessionària del túnel del Pertús entre França i Espanya, a la falta d’inversió de l’Estat espanyol, que ha impedit que més trens de càrrega circulessin pel tram transfronterer.

Desprestigi a Europa

La Unió Europea també ha començat a mostrar el seu descontentament amb la lentitud amb la qual avança el Corredor Mediterrrani, que forma part de la xarxa transeuropea de transports i s’estén des del port d’Algesires a la frontera entre Hongria i Ucraïna. En una entrevista amb l’ACN,  l’auditor del Tribunal de Comptes Europeu Fernando Pascual Gil, criticava fa unes setmanes el “rendiment insuficient” de la infraestructura internacional, finançada parcialment per fons europeus. “A Espanya, el 95% dels fons s’han dedicat en el període 2007-13 a projectes d’alta velocitat i les mercaderies potser no han estat la prioritat”, assegurava el tècnic.

“A Espanya, el 95% dels fons s’han dedicat en el període 2007-13 a projectes d’alta velocitat i les mercaderies potser no han estat la prioritat”

Entre 2011 i 2013, els tres primers anys de funcionament de l’enllaç ferroviari Figueres-Perpinyà, el nombre anual de trens de mercaderies va ser de 357, 636 i 931, respectivament, molt per sota dels 8.665 convois de càrrega previstos pel primer any, i dels 19.759 previstos pel 2019.

“La Comissió Europea és perfectament conscient que el govern espanyol no està fent les inversions que s’han de fer i, en aquest sentit, estan força desprestigiats, ja que s’ha detectat que inverteixen en línies no rendibles, aeroports deficitaris o autovies sense trànsit”, explica Joan Amorós, de FERRMED. L’organisme afirma que la comissària de Transport i Mobilitat de la Comissió Europea, Violeta Bulc, els ha assegurat que es buscaran “contramesures per pal·liar els endarreriments” en la connexió, tot i que l’Estat espanyol sigui el responsable de prendre les decisions finals en matèria d’infraestructures.

La cimera entre els presidents del govern català i valencià aspira a fer més visible la problemàtica a nivell internacional, i busca nous recolzaments per impulsar una infraestructura clau per l’economia dels territoris. “Caldra mobilitzar-nos des del món empresarial, sindical, municipal, fent saber a la Comissió Europea que això és una injustícia total, i que va en contra del desenvolupament econòmic d’aquests dos territoris, de l’estat espanyol i de la Unió Europa”, remarquen des de FERRMED.

“Hi ha una voluntat soterrada per part de l’Estat de retardar la connexió entre València i Barcelona”

- Publicitat-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos

667
1,113