La fabricant de taps de suro Oller busca fomentar l’ús de les suredes catalanes

0
El director general d'Oller, Joan Puig (esquerra), i el president de l'empresa, Jaume Nadal (dreta). OLLER

 Eduard Fernández (@eduard_bcn)

La fabricant de taps de suro Oller, que compleix el seu 125è aniversari aquest any, espera poder començar a nodrir la seva producció amb suro extret de les suredes catalanes els propers anys. Durant una trobada amb mitjans de comunicació, el director general de l’empresa, Joan Puig,  ha explicat que la companyia està en contacte amb la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat i diversos propietaris forestals per tal d’aconseguir fomentar la utilització d’aquesta matèria primera, principalment a Les Gavarres, el Montseny i el Corredor del Montnegre.

“El principal problema és l’atomització dels terrenys”, ha explicat Puig. L’empresa confia que els propietaris forestals podran posar-se d’acord per realitzar les inversions necessàries per reduir la densitat d’arbres del terreny, que dificulta l’extracció del suro i augmenta el risc d’incendis. Davant aquest repte, Oller s’ofereix com a compradora que “vengui al valor del mercat aquest producte”, per tal d’aconseguir “valoritzar el suro” de les alzines sureres, actualment desaprofitades. Amb l’objectiu de tractar aquesta matèria primera, l’any passat l’empresa ja va adquirir la trituradora Uprodeco de Cassà de la Selva, per un valor proper als 2 milions d’euros.

Oller, que compta amb fàbriques a Cassà de la Selva, a Extremadura i a la regió francesa de la Xampanya, va vendre el 2016 240 milions de taps per a vins espumosos, pels quals va fer servir 1,8 milions de quilos de suro provinents de 140.000 arbres. Aquesta producció provenia principalment d’Extremadura i del nord d’Andalusia. Per contra, es calcula que a Catalunya, de les 2.350 hectàrees d’alzina surera que hi ha, només se n’aprofita per fins econòmics vora un 30%.

Vendes internacionals

A la vegada, durant la trobada s’han donat a conèixer els principals resultats econòmics de l’any anterior. Durant el 2016, Oller va registrar uns beneficis d’explotació de 3,04 milions d’euros, i el 70% de la seva producció es destinava a mercats internacionals. Els principals compradors de taps de suro de la marca eren França, Itàlia, Estats Units, Argentina, Austràlia i Nova Zelanda. De fet, es calcula que Oller acumula una quota del 12% del mercat mundial de taps de suro per espumosos.

Des de l’empresa es destaca també la rapidesa amb la qual es va fer front a la crisi, principalment a través de “la gestió de l’estoc” i una aposta per la sostenibilitat, que fa més competitius els seus productes. La fabricant ha reduït el temps de producció per cada comanda dels 12 als 2 dies entre 2006 i 2016. La marca compta actualment amb 140 treballadors.

D’altra banda, el president de la companyia, Jaume Nadal, besnét del fundador d’Oller, ha destacat el projecte “modest però potent” de la companyia. Nadal ha ressaltat la trajectòria d’una societat vinculada a “la història europea”. Així, l’empresari ha recordat com la producció industrial s’ha vist afectada per successos històrics com la Guerra Civil Espanyola, el crack del 29 o la 1a Guerra Mundial, que va obligar a la firma a “apropar-se als cavistes catalans”, després d’anys d’èxit a França.

FER UN COMENTARI